Launch Trailer voor Senua’s Saga: Hellblade II
There she is...
Nog geen account? Registreer hier
Soms kan een trailer op een moment komen dat het automatisch tot het brandpunt verwordt van een bredere discussie. Zo ook met Battlefield 4 die eerder deze week zijn gezicht liet zien aan de wereld. Zowel de evangelisten als de skeptici van het next-gen avontuur zagen hun hoop en vrees belichaamd in de gameplay-beelden. De beelden waren mind-blowing voor velen, maar er werden daarnaast kritische kanttekeningen gemaakt of de gameplay wel werkelijk anders was dan wat we al honderd keer eerder hebben gezien. Patrick Bach, executive producer bij DICE, geeft tekst en uitleg voor beide kanten van de discussie.
Zo zijn er de graphics, die volgens Bach nog niet meteen representatief zijn voor de kwaliteit op alle platformen, zelfs niet op de next-gen. De reden? De specs van de next-gen zijn nog een mysterie zegt DICE’s producer in een interview met CVG. En tot die echt helemaal vastliggen blijven er onzekerheden volgens hem.
“Ik weet eerlijk gezegd niet of iemand de next-gen hardware al in huis heeft. Er gaan versies ervan rond bij verschillende studio’s, maar heeft iemand al het definitieve product? Weten we al echt hoe die wordt en wat we er mee kunnen? (…) Er zijn specs en alpha hardware, maar niemand weet nog precies wat het gaat worden. Het enige wat ik kan zeggen is dat we de lat intussen op basis van onze mogelijkheden gelegd hebben, en dat we dat kunnen terugschalen naar de Xbox 360 en de PlayStation 3.”
“Wat je in de trailer hebt gezien is pre-alpha materiaal, het is nog ver verwijderd van de definitieve game. Er moeten nog een hoop optimalisaties plaatsvinden. Zonder nog in te willen gaan op hoe de game er op een low-spec of hi-spec systeem er uit gaat zien, kan ik wel verzekeren dat we de mogelijkheid hebben op elk platform het maximale er uit te halen.”
“De demo laat zien waar we de visuele lat leggen voor de game, en dan wil ik niet mensen in verwarring brengen met pre-rendered materiaal die nooit zou kunnen worden uitgevoerd. Wanneer wij zo’n visuele lat bepalen, zijn we er vooral mee bezig die realistisch neer te leggen, in die zin dat het kan draaien op een systeem dat jij kunt kopen.(…) Tobias, de single-player producer, was deze game dus werkelijk aan het spelen op de Frostbite engine op basis van de content die we voor deze game ontwikkelen.”
Nu de andere kant van het verhaal, want in een interview met Eurogamer laat Bach zich ook uit over de relativiteit van visuele hoogstandjes anno 2013. Sterker nog, hij vindt het een bijzaak geworden.
“We zijn op het punt gekomen waarop het niet meer zo interessant is om over de Frostbite engine te praten. Het maakt niet meer veel indruk op mensen om nog alle technologische hoogstandjes te presenteren. (…) Next-gen moet over meer gaan dan slechts de extra polygonen. Voor ons is het belangrijker hoe we de gameplay kunnen evolueren. (…) Hoe kunnen we alle elementen buiten de technologie om evolueren? En vooral, hoe maken we het meer Battlefield?”
“Dus, door bijvoorbeeld elementen van de multiplayer over te brengen naar de single-player is één manier om de game te laten groeien. Maar de vraag voor ons is eveneens hoe we je meer kunnen laten geven om de personages, in plaats van je een zoveelste stereo-typische shooter voor te schotelen, waarin je niet meer geeft om de missies of waarom je doet wat je doet.”
Klinkt niet slecht toch? Met deze ambities is DICE misschien wel bij uitstek de studio om zichzelf in het oog van de next-gen storm overeind te houden. Sowieso fijn als een developer zich inhoudelijk mengt in de discussie die oplaait rond hun nieuwste game. Zelfs als dit op andere terreinen meer vragen oproept. Want nu is niet meer helemaal duidelijk of de game er net zo indrukwekkend uit zal zien op de PlayStation 4 en de opvolger van Microsoft. Toch denken wij eigenlijk dat dit wel goed zit en dat er geen nare verrassingen in het verschiet liggen. Heb jij er nu ook wat meer vertrouwen in? Laat het ons weten in de comments.