Menu Premium

EA luistert naar kritiek en past progressie in Star Wars Battlefront 2 aan

Froukje Planken 14/11/2017 0 Tweet Het Like/Deel Het

Uitgever EA heeft gereageerd op de regen van kritiek die het kreeg over het progressie systeem in Star Wars Battlefront 2 en verlaagt per direct de kosten voor het vrijspelen van personages, zodat spelers veel sneller aan de slag kunnen met iconen als Luke Skywalker of Darth Vader.

Over de loot boxes en de manier van verkrijgen van nieuwe personages is al veel gezegd en geschreven. Er was kritiek bij fans en media en die was niet mals. Een reactie van EA op een reddit-post, waarin kritiek werd geuit op het progressie systeem, is zelfs de meest gehate post op reddit aller tijden. Dat geeft wel aan op hoeveel weerstand dit systeem stuit.

Een deel van de kritiek is gericht op de hoeveelheid credits (en tijd) die nodig is om helden vrij te spelen. Dit zou veel te lang duren, tenzij je er dus echt geld tegenaan zou gooien door via microtransacties loot boxes te kopen.
Hoewel Star Wars Battlefront 2 geen Season Pass meer heeft, is EA dus op zijn zachtst gezegd onhandig met het invoeren van een vervanging hiervan. Loot boxes en een systeem om personages te ontgrendelen met in-game credits is in de aanloop naar de release van de game bijna het enige waarover gesproken wordt (en dus niet over gameplay, graphics, etc).

EA hoopt met een snelle reactie echter het tij te keren en heeft in een blog (uit naam van uitvoerend producent van DICE, John Wasilczyk) duidelijk beschreven welke veranderingen ze zo vlak voor de release zullen aanbrengen. De belangrijkste aanpassing is het verlagen van de prijs van personages zoals Luke Skywalker, Darth Vader, Chewbacca en Leia met 75%. Luke Skywalker en Darth Vader kosten nu 15.000 credits in plaats van 60.000.

Star Wars Battlefront 2 komt 17 november uit op PC, Xbox One en PS4.
Check voor meer over deze game het item dat Jelle en Koos maakten tijdens hun trip naar Zweden.
Wat vind jij van de manier waarop EA het loot box systeem gebruikt in Battlefront 2 en van de manier waarop EA nu reageert op de kritiek? Laat het weten in de comments!

Bron: Eurogamer

Loading...
  • Hippie

    Maar dan vergeten ze bij EA te zeggen dat de match rewards ook 75% minder zijn…

    • Boskeerl

      Alleen in de singleplayer

  • Diej

    Het is allemaal onderdeel van het EA masterplan. Eerst hoog inzetten en dan afzwakken en dan doen alsof ze ‘het voor de gamers’ doen. Op genoeg sinterklaas/kerst lijstjes zal deze game blijven staan en Ricardo’s moeder heeft hem toch al gekocht voor de kleine star wars fan.

    De game ziet er wel heel mooi uit, dat moet ik ze nageven.

    • Duchess

      Nah, dat zou een dom plan zijn en is de gigantische hoeveelheid aan slechte pers niet waard. Dit is gewoon damage control en eigenlijk nog steeds niet genoeg.

      Reviewers zouden EA eens hard moeten aanpakken voor dit soort shit, maar helaas zijn die daar te bang voor. EA blijft namelijk een van de grootste adverteerders op hun sites en geeft ze ook nog eens allemaal leuke tripjes en cadeautjes. Dus dan merk je ineens vrij weinig van die paywalls.

  • aerox010

    Blijf het onzin vinden dat je moet betalen of extra lang spelen om deze iconische star wars figuren vrij te krijgen. Luke en Vader horen bij dit spel zoals een Ryu en Ken bij Street fighter horen, daar zou ook niemand accepteren als je moest grinden of extra betalen om dat soort characters vrij te krijgen. Dat je kleding, skins of wapens kan kopen prima maar Vader, Luke enz horen gewoon core-content te zijn.

  • PauluitOosterhout

    Power to the people

  • allroundgamer

    Ik haal de game vrijdag in huis, maar enkel omdat ik weer eens zin heb in een star wars singleplayer. Na het uitspelen van de singleplayer gaat ie op Marktplaats…..

    • Chon Wang

      Gewoon ff doorspelen en dan kan je hem gewoon omruilen voor een andere game. (7 dagen omruil @ gamemania)

      • allroundgamer

        Ik las dat de singleplayer ongeveer 4 uur duurt, dus dat lijkt me geen probleem. Ik heb momenteel alleen niet echt een game op ´t oog om hem voor om te ruilen.

  • Chon Wang

    Lol

  • Laidjon

    EA weet wel benzine op het vuur te gooien…
    Ze hebben de refund knop weggehaald en nu moet je met hun klantenservice praten wil je het refunden…
    https://www.reddit.com/r/gaming/comments/7cv8hc/ea_removed_the_refund_button_on_their_webpage_and/

  • Joshua

    Ach. Mensen janken altijd maar er wordt haast niets aan gedaan. Probleem zit hem in hoe populair gamen is geworden. De gemiddelde “gamer” interesseert het geen snars hoe een game je compleet uitmelkt. Je ziet het aan games als GTA Online. De spelers wuiven het gewoon weg en komen met allemaal bullshit argumenten. Populariteit verneukt altijd alles omdat de intentie verschuift van passie naar geld binnenharken.

  • Stephan Zwart

    Lootcrate fail.

    Niemand in mijn vriendenkring wil de game nog gaan halen. En cod heeft server fails ?

  • Caspar van Doremalen

    Helaas hebben ze aangegeven dat de microtransacties tijdelijk worden uitgezet. Het probleem zit hem niet zozeer in de lootboxes of de microtransacties, het draait hem met name om het feit dat deze lootboxes de core mechanics van de game aanpassen. Als je met lootboxes nou andere skins kon vrijspelen, viel er nog wat voor te zeggen. Wat er nu gebeurd zijn twee dingen:
    1. Er is een objectief meetbaar voordeel voor een speler die lootboxes gebruikt. Zoals Koos het ook in het item beschreef; twee identieke spelers komen op elkaar afgerend, doen exact hetzelfde en vuren op elkaar; overleefd er slechts een, omdat deze een voordeel heeft t.o.v. de ander door middel van de cards.
    2. Er zit geen consequentie aan het gebruik van deze buffs. Het is een eenzijdige boost die permanent geactiveerd wordt, zonder dat er een andere spec wordt ingeperkt om de balans te bewaren. Neem bijvoorbeeld: Je doet 10% meer damage, maar je fire rate gaat met 10% omlaag.

    Ze sleutelen met deze mechanics aan de core van de game en dat zou niet (lees: nooit) mogen.
    Verder heeft de game bewezen dat er een enorme focus ligt op het gebruik van de microtransacties.
    – De lootboxes leveren een significant voordeel op voor de gebruiker
    – Het unlocken van de kaarten/characters door middel van spelen is zo lang en ingewikkeld dat het nagenoeg onhaalbaar is geworden
    – Het systeem maakt gebruik van willekeurige positieve feedback. Een vorm van feedback die in de psychologie beschreven staat als een van de meest effectieve vormen, welke ook vaak door casinos gebruikt wordt. Je weet dat je een positieve feedback krijgt (een reward) maar hoeveel en wat die reward is, is willekeurig. Dit lokt uit tot het verder willen spelen van dit kansspel.
    – Telkens als je gedood wordt door een andere speler, komt er groot in je scherm te staan welke kaarten de ander gebruikt heeft. Met andere woorden, continue wordt je ermee geconfronteerd dat de betere spelers, degene zijn die kaarten hebben (lees: betalen voor de extra content). Dit kan leiden tot twee reacties: Of je bent het zat en kapt er meteen mee, of je besluit om het er toch maar op te wagen en kijken hoe het zal gaan als je dan misschien toch wat extra geld in de game stopt.

    Met name het laatste punt is hier van belang. In voorgaande onderzoeken is gebleken dat in de mechanics van sommige games zit ingebakken dat spelers die betalen voor extra content in games, automatisch in potjes worden gegooid met spelers van een lager niveau. Ergo, je hebt het gevoel dat je in een keer een koning bent. Langzaamaan, wordt dit weer teruggeschroefd en kom je weer in potjes waar de spelers beter zijn. Dit is ook waar de mensen zitten die niet betalen voor de game. Het is voor de spelers die niet extra willen betalen veel lastiger om het goed te doen in de game. Tot ze ineens besluiten om te betalen, en het hele circus opnieuw begint..

  • Gianni Termaaten

    Maar hoe zit het met Fifa en de pakjes die je kan kopen? Is toch eigenlijk het zelfde

Volg gamekings ook op social media Google Plus Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsTVGamekings LivePremiumMerchDiscord