Menu Premium

[Blog] De charme van Crackdown 2

Boris van de Ven 03/07/2010 0 Tweet Het Like/Deel Het

De eerste Crackdown game werd door veel gamers niet goed begrepen. Grafisch was de game niet heel bijzonder en er was eigenlijk geen sprake van een noemenswaardig verhaal. Er waren in ieder geval veel spectaculairdere sandbox games op de markt. Maar het spel was in een aantal opzichten briljant. De speler was vrijer in de Crackdown dan in welke andere Sandbox game daarvoor. Het spel liet je, als speler, volledig vrij. Je kon de bosses in elke volgorde aanpakken al was het natuurlijk moeilijker wanneer je gelijk voor de grote baas ging. Maar het belangrijkste van alles is dat de speler eigenlijk continu beloond werd voor zijn of haar acties. Bij elke kill die je maakte groeide je skills. Schiet iemand van ver in zijn kop met een sniper rifle en je “gun skills” namen toe, Blaas de boel op en je “explosive skills” werden groter. Ook het verkennen van de stad en het klimmen op gebouwen werd beloond met de groene orbs waardoor je hoger kon springen en sterker werd. Uiteindelijk was je dus constant aan het bouwen aan een Super Hero personage dat steeds wreder werd.

Afgelopen week gingen Dennis en ik naar Schotland waar een handvol gamedesigners van het oorspronkelijke Crackdown team zijn opgestapt bij Real Time Worlds en een nieuwe studio zijn begonnen: Ruffian Games. Daar is nu dus Crackdown 2 gemaakt. Op dit ogenblik zitten ze bij Ruffian met ingehouden adem te wachten op de eerste review scores van Crackdown 2 die deze week zullen binnendruppelen.

Het is de vraag of de gamer Crackdown 2 wel zal begrijpen. Er is geluisterd naar de kritiek van iedereen die zich aan zijn of haar lot voelde overgelaten in de eerste Crackdown. Het vervolg begint met een uitgebreide tutorial en een soort van missie structuur. Fans van Crackdown zullen moeten slikken als ze dit voor het eerst zien maar gelukkig laat de game je na de eerste missies wel vrij om zelf aan de slag te gaan in Pacific City. Dat is ook het moment waarop de speler zich weer voelt als in het eerste deel. gewoon genietend van de nieuwe wapens, de voertuigen en de totale vernietiging die je in de game kunt aanrichten. Want ookal zijn de graphics nog steeds niet om over naar huis te schrijven, Crackdown 2 kan, na 3 jaar wachten, eindelijk mijn honger naar een goed vervolg stillen.

Het videoitem van mij en Dennis in Dundee, Schotland bij Ruffian games staat morgen (zondag) om 16.00 uur op deze site…

Volg gamekings ook op social media Google Plus Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsPremiumGamekings LivePodcastMerch