Menu Premium
Loading...

Woensdag Gehaktdag over Gaming Disorder en GTA V

Google Plus Jan Johan Belderok
Google Plus Steven Saunders
10/01/2018 0 Tweet Het Like/Deel Het

Bam! De week wordt bij dezen in tweeën gehakt door Steven en JJ! Laatstgenoemde heeft deze week het nieuws flink onder de loep genomen. Eerder deze week verscheen er al een goed bekeken item online over de nieuwe generatie consoles. In deze nieuwe editie van Woensdag Gehaktdag gaan de heren deze positiviteit een vervolg proberen te geven. Het duo opent met nieuws over een zogeheten gaming disorder. De ellenlange discussies over gameverslaving liggen ons allen nog altijd vers in het geheugen. Nu heeft een instantie die luistert naar de naam WHO gaming disorder bestempeld als officiële ziekte. Steven en JJ gaan deze kwestie bespreken in deze Woensdag Gehaktdag over Gaming Disorder en GTA V!

GTA V blijft booming

Nadat de heren uit zijn gediscussieerd over het fenomeen gaming disorder, schakelen ze door naar een ander fenomeen, in de positievere zin van het woord: GTA V. De game die in 2013 voor het eerst het levenslicht zag, en vervolgens in 2014 een een heruitgave kende voor de huidige generatie consoles, doet het nog altijd bijzonder goed. Er zijn nieuwe cijfers naar buiten gekomen die menig aandeelhouder zal doen versteld staan. Positiviteit slaat dan ook nog altijd de klok bij Rockstar, maar kan het bedrijf een vergelijkbaar succes behalen met Red Dead Redemption 2?

Uiteraard blijft het hier niet bij wat betreft de nieuws toevoer van Steven en JJ. Deze Woensdag Gehaktdag is het ook weer mogelijk te stemmen op wat komen gaat. Klik op deze link en bepaal mee wat er in de komende periode te zien is op Gamekings.tv! Waar ga jij voor? Laat je horen in de comments onder deze Woensdag Gehaktdag over Gaming Disorder en GTA V!

Loading...
  • Adan van Dijk

    Doe mij maar PC week

  • Anthony Trommelen

    Doe voor mij maar Nintendo of pc. Vroeger heel veel gespeeld op Nintendo consoles. En ik ben nu een pc gamer geworden.

    • Chon Wang

      Ik overweeg ook de overstap van consoles naar pc, dus een pc week zou voor mij perfect timing zijn.

      • Boskeerl

        +1 wil ook overstappen, met een Nintendo erbij natuurlijk

  • Steven

    Fallout 4 VR is wel een mooie echte VR ervaring hoor. Meer echte toptitels zou ik naast RE7 ook niet kunnen noemen voor VR tho.

  • Plakbaard

    Ik had laatst een realisatie mbt gameverslaving. Eigenlijk is gamen een hele flinke vorm van escapisme. Het neemt al je zintuigen erin mee behalve reuk en daarom is het erg makkelijk om jezelf in die andere realiteit op te sluiten. Je wordt ook constant gebombardeerd met endorfine tijdens het gamen door beloningen etc ingame. Dat is bij een meeslepend boek of film toch iets anders naar mijn mening. Die beloningen in games hebben ook veel gemeen met gokken en verslaving daarvan. Wat denken jullie?

    • sa_nl

      Mensen die gameverslaafd zijn hebben vaak een achterliggend probleem, en verstoppen zich dan in een game, om maar niet met de boze buitenwereld in contact te komen. Vaak voelen ze zich ook beter in de virtuele wereld dan in de echte wereld. De verslaving komt dus niet zozeer door de game, maar door het achterliggende probleem.

      Dat wil dus niet zeggen dat dit voor de persoon, maar ook voor de omstanders een groot probleem is, dat vaak makkelijk wordt weg gewuifd, ook hier op de gamekings site. Die mensen zitten vaak in een isolement, en komen daar maar heel moeilijk uit, en wat er nu in de games gestopt wordt maakt dat er ook niet makkelijker op. Dus JJ zegt wel dat roken en drugs slecht is voor jezelf, maar als je dag en nacht gamed is dat ook niet echt gezond, en zeker niet mentaal.

      GTA V is denk ik nog steeds booming, omdat je er voor het geld zoveel uren in kunt steken, terwijl er dus nog steeds nieuwe dingen voor worden gemaakt. Ik denk dat dit een voorbeeld is voor de hele game industrie, ondersteun je game lang met goede content, dan blijven mensen je game langer kopen.

      Ik heb al gestemd, maar voor mij mag er een PC thema week komen, de tech week zou ik ook prima vinden.

      • LndaKa

        Hoewel een slechte achtergrond van invloed kan zijn, is ook dit veel te makkelijk. Er zijn zat mensen die een prima leven hebben en alsnog vervallen in verslaving van iets en juist daardoor een goed leven vergooien.

        Dingen kunnen natuurlijk ook gewoon zo leuk zijn dat je het blijft doen en het ten koste laat gaan van andere dingen. Dat is ook verslaving. Het hoeft helemaal niet te gaan over het je willen onttrekken aan andere dingen.

        Sterker nog, gamen (en veel andere activiteiten net zo goed) kunnen de ervaring bieden van snelle en zekere genoegdoening, wat de reden is dat mensen daarvoor kiezen ipv iets dat moeilijker is of langer duurt, maar uiteindelijk wel een grotere beloning oplevert.

        • sa_nl

          Vandaar dat in mijn tekst staat “vaak” dat is dus niet “altijd” de oorzaak. Maar dat neemt niet weg dat een game verslaving grote gevolgen kan hebben voor de gamer, en zijn omgeving.

    • LndaKa

      Steven legt het toch prima uit? Je bent op zoek naar een prikkel die je wil invullen. De vraag is of je kan stellen dat het soort verslaving waar game-verslaving onder valt, als apart gezien moet worden, of meer zoals films en series.

      Zoals jij het omschrijft (escapisme-argument), is dat wel zo, al ben ik het daar niet mee eens. Dat je al je zintuigen gebruikt, is natuurlijk niet waar. Dat je invoer hebt met een controller maakt niet dat ‘voelen’ een extra ingevulde zintuig is.

      Ik ben het niet met je eens omdat gamen verschillende typen uitdagingen kent. Het kan prestatie-gericht zijn, maar ook puur ervaringsgericht.

    • Ricolav

      Niet lullig bedoeld, maar ipv een zelf-ingegeven realisatie, kun je beter eens een boek oppakken als het ontwerp je interesseert. Het probleem met persoonlijke realisaties is immers dat je altijd met een gebonden rationaliteit zit; je realisatie kan niet verder gaan dan de kennis waar je over beschikt. Echter, wanneer je een groter begrip wil hebben over een onderwerp, zul je toch echt je kennis moeten uitbreiden.

      Deze realisaties van je hoeven geen onzin te zijn, maar echt een meerwaarde hebben ze niet wanneer je ze niet test. En het testen doe je dus door daadwerkelijk eens wat te lezen dat geschreven is door mensen die er daadwerkelijk studie van gemaakt hebben.

  • vlissinger

    Wel relax , kan je straks je baas bellen dat je niet komt werken “ik ben heel erg ziek want er is een nieuwe game uit , ik kom deze week niet”

    • Jaapie18

      Maarja. dan kan ik elke week wel bellen dan.

  • RomeoNovember

    Heeft 343 deze week trouwens niet aangegeven dat je de nieuwe Halo niet dit jaar nog hoeft te verwachten?

  • Ah fasten tot (15uur) in de middag is zelfs goed voor je. Doe zelf dagelijks pas in de middag eten, laatste maaltijd rond een uur of 18-20uur. ^^ beter voor je

    • OsirisNLD

      Dus ‘smorgens eet je ook niks? Lijkt me niet gezond.

      • nej heb ik niet nodig, drinken ja (veel warm/heet water) en vanaf middag porridge , noten, fruit. 2 uur later, deftige maaltijd. S’avonds een soep met brood ect.

        Prima hoor. Fasten is juist gezond, maar dat ligt voor velen te ver weg van de “werkelijkheid” (consumptie schijnwereldje)

        Je moet je “hongergevoel” (wat nauw samenwerkt met je ego) gewoon negeren. Dan gaat het vanzelf weer weg

        • sa_nl

          Volgens mij is ons lichaam juist gebaat met regelmaat, dus ’s morgens, ’s middags, en ’s avonds eten, met beetjes, en tussendoor allen maar drinken. Dat heb ik althans wel eens gelezen op gezondheids site’s.

          • in the long run ja. Dus een regelmaat in maanden, met dagelijks een vast ritme.

            Doe empirisch onderzoek, daar baat je meer van , dan klakkeloos dingen aan te nemen

          • Michel

            Och jeetje een ‘verlichte’ geest in ons midden, die een opleiding van 6 jaar even wegzet en ter onderbouwing een wikipedia aanreikt.

        • Nexxje

          Erhm ik heb diabetes , Als ik mn hongergevoel negeer lig ik 15 minuten later plat op de grond……Leuk dat je aan bronvermelding doet, maar wel ff nadenken 😛

          • (no offense) maar daar hoef ik geen rekening mee te houden. Type 1 of 2? als het type 2 is, is het een smoes en heb je het zelf in de hand er iets tegen te doen. Als het type 1 is, dan raad ik ook jou, eens wat meer na te denken (alternative geneeskunde er op na te slaan). De huisarts van vandaag de dag is een drugsdealer, geen geneeskundige

          • Jassefras

            Woah stop maar gewoon met praten dude. Gaat niet goed.

          • Hoi

          • Nexxje

            Type 1 of 2? als het type 2 is, is het een smoes en heb je het zelf in de hand er iets tegen te doen.

            Type 2 , maar dat betekent niet dat ik mezelf niet in de hand heb. Type 2 heeft ook een erfelijke oorzaak én een levensstijl oorzaak. Zo heb ik bijvoorbeeld 16 jaar gerookt, maar zowel mijn oma als mijn moeder hebben type 2. Dus even uitkijken wat je zegt mannetje.
            Mensen hebben regelmaat nodig en het zijn maar enkelingen die een volledig regime zoals wat jij voorstelt kunnen volgen.

            Voor de geïnteresseerden :
            https://www.levenmetdiabetes.nl/oorzaak-diabetes-type-2/

          • Iedereen kan het volgen, niemand wil het volgen, groot verschil. Gemakszucht is de oorzaak

          • Nexxje

            NIET iedereen kan het volgen , dat is nou juist mijn punt. Mensen met diabetes kúnnen het niet

          • Diabetes is niet ongeneesbaar.

  • RemcoINC

    PC Week natuurlijk!

  • LndaKa

    Een van de leuke dingen aan deze site vind ik juist de variatie. Dus om nu een hele week volgens een specifiek thema in te richten… Verder zal je altijd mensen hebben die altijd voor één voorkeur zullen kiezen. Nintendo-week? Waarom geen Nintendo-maand? Zou het niet juist logischer zijn om een week te vullen met zaken waar mensen minder over horen? Films en series praten we met zijn allen ook al heel graag over. En als het gaat om het besteden van wat meer bronnen aan een onderwerp, wat is de meerwaarde van een Nintendo-week dan? Wordt niet alles dat een beetje apart is al vooral Nintendo-esk ingevuld? Een retro-tv aflevering betekent alleen oude Nintendo-games, een speedrun-tv-aflevering betekende eveneens alleen Nintendo-games. Stel dat jullie een platformer-stream gaan doen, dat spelen jullie waarschijnlijk vooral Mario, en een stream waarin jullie met een groepje tegelijkertijd spelen betekent Mariokart.

    Als Boris weer eens de behoefte voelt een slim inhoudelijk item te maken, gaat het in de meeste gevallen ook weer over Nintendo en wat daar zgn. allemaal goed en fout is. Wat heeft de meerwaarde van een Nintendoweek? Alle Nintendo-content die jullie willen brengen, brengen jullie immers sowieso wel?

    Zou een thema-week niet juist iets moeten zijn wat minder vaak terug komt? Een techweek nu zou met CES logisch zijn.

    Een film/seriesweek waarbij jullie met relevante mensen gaan praten zou iets nieuws zijn en sowieso interessant. Maar is hier een film/series-week voor nodig? Zouden jullie niet sowieso de kans moeten aangrijpen wanneer deze zich voor doet om te spreken met een dergelijk iemand?

    PC-week zou ik al helemaal niet van weten waarom dit interessant zou zijn. Misschien verschillende PC-items waarin verschillende facetten besproken worden (invoer-accessoires, audio, monitoren, etc.), maar ook dit zijn zaken die je als Gamekings sowieso zou moeten coveren.

    Tech wordt met Techkings al besproken en ik heb het idee dat daarmee al het maximale gebracht wordt wat jullie kunnen brengen. Reviews zijn vaak erg beperkt qua producten die besproken worden en de technische kennis (en de welwillendheid om erover in te lezen) als het gaat om iets van televisies… Nou, daar hebben anderen al genoeg over gezegd. Dus zouden die items meerwaarde hebben? Of gaan jullie spreken met mensen van bijv. Hardware.info? Maar ook hier geldt weer, als het leuke of interessante content is, waarom dit in het kader van een thema-week doen? Het blijft natuurlijk belachelijk dat er geen degelijk televisie-item is waarin uitgelegd wordt wat voor gaming belangrijk is en hoe iets presteert (dat periodiek terug komt, bijv. elke keer wanneer een nieuwe generatie iets brengt dat interessant is voor gaming), terwijl het zo belangrijk is voor je game-ervaring.

    • JJ

      We gaan natuurlijk niet elke week een themaweek doen. Dat snappen we ook wel. En laat het maar aan ons over om een tech- of PC week ook interessant te maken. 😉

      • Ricolav

        Ik denk dat het punt dat ze wil maken meer is dat er al heel snel voor Nintendo gekozen wordt en gezien de vele content hier op de site aangaande Nintendo bij werkelijk alles dat zgn, thematisch ingevuld wordt, het eigenlijk niet eens een van de opties zou moeten zijn. Jullie kunnen immers met gemak een Nintendo-maand doen. Daarom noemt ze ook de streams en TV-afleveringen die niet perse Nintendo-ingegeven zijn, maar waarin we wel alleen Nintendo zien.

        Ik ben het er wel mee eens dat je met een themaweek iets doet waarmee je het elan op de site even verandert. Er is volgens velen zelfs een overvloed aan constante Nintendo-enthousiasme. Wijk daar eens van af in het kader van een themaweek door die items die normaal bijna standaard Nintendo-esk ingevuld worden, eens anders in te vullen. Kunnen jullie daarna weer terug naar de gewoonte om altijd thema’s Nintendo-esk in te vullen.

    • Ricolav

      Ander idee als het om een game-thema moet gaan, genre’s. Dus bijv. Racers, beat’em ups of 3d-shooters. Al weet je dat ze bij beat’em up sowieso Smash Brothers gaan spelen en bij een race-thema Mario Kart, ondanks dat ze beiden niet echt in dat genre thuis horen.

      • Ranesh Vai

        Dit is wel een tof idee. Retro-fighters, competitie tussen de Gamekings-crew, nader bespreken van fighters (hoe ze zich ontwikkeld hebben, invloed op popcultuur, arcadehal-invloed), meer obscure fighters bespreken of goede fighters die in de vergetelheid geraakt zijn. Ik neem aan dat er ook wel interessante industrie-verhalen zijn en dat een Nederlandse indie bezig geweest is met een fighter…

        Voor 3D-shooters kan hetzelfde natuurlijk en hoeven ze zich niet te beperken tot indies als het om een interview gaat (Killzone).

  • Hetwordtweerzomer

    Doe maar een pc week maar dat niet items zoals ” hoe installeer ik een videokaart”! Voor die info ga je maar naar youtube.

    • LndaKa

      Zeg dan ook wat je dan wèl wil van een PC week…

      • Hetwordtweerzomer

        Al het overige!

        • Ricolav

          ‘Hoe installeer ik een geluidskaart’ 🙂

          Maar is er naar jou idee dan een verschil tussen een techweek en een PC-week? Want dit twee kunnen een interessante overlap hebben.

  • Portalhopper

    Games zijn niet exclusief, maar wel bepaalde kwaliteitopties of andere zaken binnen een game.

  • Ricolav

    Tech-week. Jullie hebben jaren terug eens het voornemen gehad CES nader te coveren en het zelfs eens te bezoeken. Aangezien CES nu bezig is, is een Tech-week wel op zijn plaats. Maar eigenlijk zouden jullie tijdens CES elk jaar iets met tech moeten doen m.i. en dat meer dan alleen Techkings.

  • Portalhopper

    pc week

  • posh_git95

    Half-Life 3 VR exclusive. Dan heb je een system seller 😛

  • Chon Wang

    Toch geen science fiction?
    https://youtu.be/h8HcEYMCIWc

  • Eelco

    Ik ben voor een Nintendo Week

    • BassieB

      Leuk, maar ben je dan niet na 3 weken door alle games heen? xD

      • Eelco

        hahaha dit kan je nooit serieus menen, van 1985 tot 2018 (als je alleen van nes tot switch pakt) en dan denk je dat je binnen 3 weken door alle games heen bent xD
        grappenmaker, Nintendo heeft meer geschiedenis dan playstation en xbox bij elkaar.

        • BassieB

          Ohja relevant games van 20 jaar terug die ik allemaal al ken. Nee je hebt gelijk, word leuk….

          • Eelco

            wauw ben je altijd een zwart kijker? bedrijf die al meer dan 30 jaar games maakt maar goed iedereen kent vast al elk spel wat er ooit is uitgekomen op een Nintendo platform tuurlijk xD
            ze vragen wat je wilt zien en ik wil een Nintendo week zien.
            ik geef niets om playstation of xbox games maar dat ga ik toch ook niet bij een ander reageren.
            maar leuk dat je een andere mening hebt anders is het leven ook zo saai.
            tip reageer dan met wat je wel wilt zien inplaats van een onzin reactie daar heeft gamekings ook wat aan.
            fijn weekend he ik ga lekker Nintendo gamen

  • NestreX

    Tech week of PC-week. A.u.b. géén Nintendoweek. Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat we sowieso al veel te veel Nintendo-items zien in items die niet perse over Nintendo hoeven te gaan. Overigens heb ik het al eens eerder gezegd, maar de keuzemogelijkheden waar JJ mee komt laken ontzettend in creativiteit en hebben dus weinig te maken met het bieden van invloed. Met inhoudelijk pleiten via Discord zou het al veel interessanter worden.
    Hoe dan ook, tech en PC zou je ook kunnen combineren. Veel op CES is PC-gerelateerd en algemene zaken als audio kun je ook relevant maken voor PC of is over het algemeen ook interessant voor PC. Het enige dat PC losmaakt van tech is de behandeling van PC-gaming. Maar een item als dat van die gast die zo veel games heeft, zou altijd wel tof zijn om te brengen, volgens mij.

  • mima kake

    Tja, als Persoonlijke Computer video spelletjes speler lijk mij een PC week wel leuk. 🙂
    Hoe meer info er over ik kan krijgen hoe beter. 😉

  • ZwarteCobra

    techweek

  • Richard Ten Tije

    Pc week

  • shlong csgo

    Dat soort lootboxes zitten toch ook in CSGO? je kan een knife unboxxen t.w.v 4000 euro…. dat is ook gokken en niemand die er wat van zegt!

  • shlong csgo

    Films/Serie week!

    • Ranesh Vai

      Wat zou je willen zien in een film/serieweek behalve de dingen die JJ al noemt? Ik zeg Movie/TV-Fights!… Al wordt het dan wel erg nadoen van Screen Junkies en ze het voor gaming al niet vinden werken.

      Al kan het natuurlijk leuk zijn, zeker als Melle het eea leidt.

      • cartman

        Misschien verfilmingen/series van boeken? 🙂
        Top genre fantasy, thriller, horror, drama,…
        Bepaald thema uitspitten

        Keuze genoeg 😉

        • Ranesh Vai

          Dat zijn inderdaad dingen op basis waarvan leuke items te bedenken zijn.

  • Jasper Gilissen

    power trip!

  • Jorrit

    Misschien is het een idee om iemand op te zoeken die een verzameling heeft met historische en zeldzame Nintendo gerelateerde consoles/gadgets/games/figurines en dat soort dingen? Vond de shit die Steven mee nam naar de redactie voor iets als Retrokings altijd erg tof.

  • jazeker

    Bij xbox kun je overigens al lang zien hoeveel tijd iemand in een bepaalde game heeft gestoken, tevens worden er afhankelijk van de game nog andere statistieken weergegeven zoals bijvoorbeeld welk level iemands character heeft behaald. Een trackmania geeft bijvoorbeeld aan hoeveel afstand jij en je vrienden hebben afgelegd, aantal gold medals, aantal drifts.

  • Sylmaron

    De PC kan wel wat meer aandacht gebruiken. Dus PC week wat mij betreft.

  • PauluitOosterhout

    2017 was toch het jaar van de wederopstanding van Nintendo, dus ik vind dat ze wel extra in het zonnetje gezet mogen worden.
    Na de donkere periode van de Wii-U is het tijd voor een feestje dus mijn stem gaat naar de Nintendo Thema week.

  • Ranesh Vai

    Tech week of PC week, moeilijk. Ik vind dat de PC een ondergeschoven kindje is op Gamekings, maar hier is natuurlijk ook een reden voor, wat betekent dat de verwachtingen slechts beperkt zullen zijn. Voor tech is het niet veel anders, maar dat kun je tenminste nog relevant maken voor specifieke mensen. Uiteindelijk vind iedereen tech leuk, als het maar afgesteld is op hen.

    Verder is het een kans om voor een deel het eea in te halen wat er al had moeten zijn. Relatie met tech-expert, item waarin tv-specs relevant voor gaming goed uitgelegd worden, degelijke auto-review, discussie item over iets wat verwacht wordt voor de toekomst als het gaat om iets dat tech-gerelateerd is of iets wat jullie graag zouden zien, etc. etc.

    • Kane888

      Ik vind PC ook een ondergeschoven kindje bij Gk’s. Maar ik zie ook dat ze het wel echt aan het veranderen zijn. En dat vind ik positief. Wat ik wel ook erg jammer vind is dat ze dan mensen als Koos bij tech items gaan zetten, die gewoon NIET op de hoogte is en echt 100% console georiënteerd is. Dat is niets persoonlijks, maar dat haalt voor mij de lol van een item af, want dan is het 90% cringe. Steven; top. Blijven doen, maar ik zie daar liever een Vasco, een Melle of die Kevin naast zitten.

      En ja; niet iedereen is altijd beschikbaar want freelancer yada yada. Maar dan kan je jezelf afvragen of je kwantiteit boven kwaliteit stelt.

      • Ranesh Vai

        Koos kan als gewoon enthousiasteling natuurlijk ook zijn mening geven over consumententech. Het is een beetje inklemmen wat de community precies wil, maar ik kan weinig tegen hem hebben. Steven (die ik ook prima vind) heeft veel meer concrete fouten op zijn naam staan als het gaat om het doen van uitspraken. Sommige daarvan waren best kwalijk.

        • ScheerSchuim

          Gamekings heeft informatie:
          -op welk moment iemand de video afzet,pauzeert,welke minuten er over geslagen worden, hoelang er gekeken wordt, hoeveel mensen hebben het afgekeken, en hoevaak het filmpje wordt bekeken is etc etc…

          STEL nou dat er structureel video items zijn waar koos de meeste kliks krijgt op een video of dat cijfers laten zien dat mensen het filmpje vaker afkijkt… dan is het logisch dat ze koos er bij nemen, ongeacht of hij er verstand van heeft.

          Een goede mix lijkt me als er een persoon is die er geen of weinig verstand van heeft, dan ontstaat er een dynamiek, waar de ander weer iets aan kan toevoegen het is altijd makkelijk te zeggen hij is niet op de hoogte… of niet scherp genoeg.

        • ScheerSchuim

          Verder zeg ik ook niet dat je op zo’n manier een bedrijf moet managen want er komen nog meer dingen bij kijken wat of waarom een filmpje goed bekeken wordt:
          -of iemand ABN praat
          -een populair topic
          -of het gespeelt is
          -kleding,humeur en contact is belangrijk
          -lichtinval, camera,kleuren, etc etc(Ik zie liever dat de kleuren niet zo vel zijn, ze kunnen best een soort van filter gebruiken waar door de kleuren er niet zo van afspatten,dat brengt wat meer warmte er in)
          -verder vind ik de studio’s wel gewoon in orden.
          -etc etc etc

          Inhoudelijk vind ik is het al prima in orde,

          Wanneer iemand subjectief antwoordt, is het antwoord van die persoon beïnvloed door zijn of haar eigen meningen en ervaringen. Het antwoord is dus gekleurd door datgene wat de persoon zelf meegemaakt heeft. Het tegenovergestelde van subjectief is objectief, ook wel feitelijk.

          Dit lijkt me best een goede dynamiek van wat ik ook beneden probeer uitleggen…en dat probeert gamekings oom na te leven.

          Maar gamekings is meer dan alleen een informatief item,het is ook vaak dat mensen vaak sociaal en een emotionele band hebben met de gamekings.

  • koekjew

    Pc

  • cartman

    Films en series! 😀

  • Bloempjes

    De loot boxes zijn een soort communistisch idee dat iedereen hetzelfde is en dezelfde kansen moet krijgen. Je kan niet meer hard werken en sparen om iets te ontgrendelen wat jij echt wil, maar de Goden moeten je goed gezind zijn om je iets te geven wat jij wilde. Zo heb je als je weinig gamed het gevoel dat je bij de club hoort en misschien dat mede daarom games met zo’n ‘progressie systeem’ zo aanslaan?

  • Kane888

    Het ding met lootboxes in PUBG is toch ook dat je ze niet kan kopen. Tenminste niet in de game zelf, wel van andere players. Maar ze verkopen ze niet, je kan ze alleen verdienen. Het hele probleem in bijvoorbeeld Star Wars battlefront 2 was dat je ze moest kopen (=pay to win, als het dan ook nog niet alleen cosmetisch is).

  • Marco

    ik zou zeggen doe maar een PC week, zie er veels te weinig van.

    • Sylmaron

      Dat. Nintendo krijgt al genoeg aandacht.

  • Henkjan Greeters

    Alhoewel ik het met steven grotendeels eens ben over die “gaming disorder”, moet je ook rekening houden met de gevolgen. Zo zijn er mensen die hun sociale leven weg gooien of niet meer naar school gaan door gaming. Zijn die er ook bij het binge watchen van series? En als die er zijn, is het op de zelfde schaal?

    Ook kan je je afvragen of de gamesindustrie niet te veel in speelt op deze onderliggende prikkels(loot boxes *kuch*) en/of dat dit medium niet dusdanig uniek is, dat het dit soort praktijken ook juist meer toe laat.

    Dan is er ook nog het feit dat het ene het andere niet uit sluit. Zo denk ik dat social media in de toekomst ook best tot verslaving uitgeroepen kan worden. Het is echter toch een net iets nieuwer medium.

    Zo denk ik dat er een prima zaak te maken is voor het fenomeen “gaming disorder”. Ik ben echter wel bang dat dit stigmatiserend gaat werken. Maar we gaan het zien…

  • roeland

    Oh mijn god nee. Laat die fromsoft game geen Activision titel zijn.. dan krijgen ze, of een enorm pauper budget, of word de game volgestopt met dlc, lootboxes en microtransacties.. om nog maar niet te spreken over de ver’dudebro’isering van fromsoft’s stijl..

  • Henkjan Greeters

    Geven ze niet gewoon inkijken in die lootbox-kanspercentages omdat dat sinds kort verplicht is in China?

  • Rogier

    Nintendo-week, sowieso.

  • Harry

    Ik heb op PC gestemd want ik hoop dat de Gamekings daar meer verstand van hebben dan van Nintendo.

  • Haxanlord

    JJ, elke disorder is toch een probleem?
    Of het nou een sexual disorder, een eating disorder of een gaming disorder is….
    Zegt niets over het feit dat miljoenen mensen het niet hebben, maar er zijn altijd wel mensen die iets in het extreme, ongezonde doen.

    • JJ

      Probleem is iets anders aks een ziekte. Vind ik…

      • Reill

        Waarom zou een disorder geen ziekte zijn? Zijn ziektes alleen lichamelijk? Dat vind ik een hele gevaarlijke gedachtegang. Beetje in het straatje dat depressie geen ziekte is…Daarnaast hebben mentale ziektes ook gewoon lichamelijke gevolgen.

        Elke roker die heeft geprobeerd te stoppen kan je trouwens vertellen dat de lichamelijke verslaving het kortst duurt – je lichaam voelt zich al snel niet meer afhankelijk van nicotine. De mentale kant is de kant die de grootste bitch is.

        Hoe dan ook, als mens moeten we niet bang zijn voor het beestje bij zijn naam noemen alleen omdat we bang zijn dat we ons aangevallen voelen. Gaming verslaafdheid bestaat gewoon. Dat betekend niet dat games de oorzaak zijn. De oorzaak ligt zich in veel gevallen ergens anders. Maar de enige manier waarop ze ziektes aan kunnen pakken is door het recht in de ogen aan te kijken, het niet weg stoppen onder het mom van “je kunt het niet aan iemand zien dus het zal wel geen ziekte zijn” of iets dergelijks. Het gaat er alleen om dat we oorzaak en gevolg goed moeten kunnen scheiden. En misschien gaat dat in het begin niet goed. Maar zonder dat we er uitvoerig onderzoek naar doen zullen we het dan nooit goed krijgen. En de enige manier waarop er uitvoerig onderzoek gedaan wordt is door het serieus te nemen.

        Ik snap je punt wel verder dat deze specifieke instantie hier misschien niet de juiste instantie voor is. Maar mijn uiteindelijke punt is dat gaming en games niet hetzelfde is als gaming verslaafdheid…En als gamer voel ik mij totaal niet aangevallen als we het over game verslaving heeft. Net zoals iemand die van seks houdt en dat regelmatig heeft zich niet aangevallen hoeft te voelen als we het over seksverslaving hebben.

  • KendRic Hari

    JJ – PS4 heeft in 2017 3 mio meer verkocht t.o.v. 2016

    2013: 4.2M
    2014: 14.3M / 18.5M
    2015: 17.4M / 35.9M
    2016: 17.5M / 53.4M
    2017: 20.2M / 73.6M

    https://uploads.disquscdn.com/images/35126f882d9dfb852544c34923fa8835aacab1aa0630acd606879f5e28c22e00.jpg

    • JJ

      Ging over de Kerstperiode, niet over het hele jaar.

      • KendRic Hari

        Je hebt gelijk. Ik verwijder de post ??

  • hully

    uiteraard Nintendo week

  • aerox010

    Je kan gamen niet vergelijken met bingewatchen of tv kijken omdat die niet de triggers bevatten om door te blijven gaan. Games worden vaak zo opgebouwd dat je door middel van beloning door blijft spelen, hogere rang, nieuwe wapens enz. Iedere keer krijgen je hersens dat signaaltje van beloning en hoe meer je speelt des te beter je wordt en je aanzien online stijgt. Het is een cirkel die steeds door gaat. Er zijn dus blijkbaar veel mensen die hier vatbaar voor zijn. Ik kan alcohol drinken en daarna dagen geen drank aanraken, maar andere hebben iedere dag dat gevoel nodig. Wat voor de een verslavend is hoeft voor de ander niks te doen maar dat wil nog niet zeggen dat het niet bestaat.

    • Reill

      Niet helemaal mee eens denk ik, al snap ik je punt wel. Ik denk dat de emotionele investering die je in een serie hebt zeker wel een trigger kan zijn, en dan met name in combinatie met cliff hangers. Producenten hebben dat kunstje al lang uitgevonden. Ik weet niet of er ooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is maar cliff hangers bestaan wel voor een reden natuurlijk.

      Daarnaast is er gewoon het gevoel van missing out, dat je ook ziet bij social media.

      • Chon Wang

        Yep series, social media spelen ook juist in op dat gevoel van missing out.

      • aerox010

        Een serie heeft een speelduur van gemiddeld 40 min en 23 afleveringen. Vroeg of laat ben je klaar met die serie terwijl bepaalde verslavende games niet uit te spelen zijn of steeds nieuwe content krijgen.

  • Reill

    Ik heb mijn volledige mening hier ergens onder in een comment geschreven, maar ik wil nog even duidelijk maken aan iedereen dat je je niet aangevallen hoeft te voelen als “we” het hebben over game verslaving, alleen maar omdat je van gaming houdt. Net zoals dat iemand die van seks houdt en dat regelmatig heeft zich niet aangevallen hoeft te voelen als we het hebben over seksverslaving. Of iemand die van eten houdt…Iemand die wel eens alcohol drinkt..Enzovoort.

    • Wow bedankt voor je ongelooflijke inzicht. Ik voel me helemaal opgelucht.

      • Reill

        Ha, ik snap waar je opmerking vandaan komt. Het is anders overgekomen dan ik het bedoelde. Mijn excuses. Ik zat mij vooral een beetje te irriteren aan de houding van JJ omdat ik die wel vaker zie onder gamers. Zodra er iets negatiefs over gaming in het nieuws komt zijn veel mensen opeens bang dat het hele medium wordt aangevallen, en daarmee ook gamers zelf.

  • tremusferrari

    Nintendo week natuurlijk

  • Zou wel lekker zijn als het officieel een ziekte zou worden. Kan ik mooi thuisblijven van ’t werk en zeggen dat ik aan gameverslaving lijd. Nix mis mee 🙂

  • Marcos

    PC week

  • Uther Pendragon

    Hoevaak kunnen we zo’n thema week verwachten? Ik vind ze namelijk alle 4 erg interessant en leuk, maar heb nu maar voor Nintendo gekozen. Kunnen we later alsnog kiezen voor die andere of niet?

  • ScheerSchuim

    Fijn steven er weer is! Goed item samen met jj

  • PuzInBootz

    Techweek (gestemd)

  • Hippie

    Het is iedere week al Nintendo/Console week bij Gamekings, doe maar PC Week.

    Inplaats van gameverslaving bij gamers neer te leggen zouden ze beter met de hamer kunnen zwaaien bij bedrijven die steeds smerigere manieren patenteren om verslavingpotentieel uit te buiten en geld te snaaien.

  • Wouter

    Yeah Steven!!!!!

  • CasvG

    Beste Gamekings,
    Leuk om te zien dat jullie aandacht besteden aan Gaming disorder/ game verslaving. Ik werk reeds een jaar in een verslavingskliniek en ben zelf actief gamer dus wil jullie graag wat informatie delen.
    Zoals Steven al aangeeft is er een breed scala aan dingen waaraan mensen verslaafd kunnen raken. Dit kunnen middelen zijn als alcohol, drugs of medicatie maar ook gedragingen. Onder gedragsverslavingen vallen oa. seks, gokken, internetten, shoppen, eten en dus ook gamen.
    Op hersenstichting.nl wordt als volgt uitgelegd:
    ‘Door het uitvoeren van de handeling (bijvoorbeeld gamen) komt dopamine vrij in de hersenen. Het beloningscentrum in de hersenen wordt dan indirect gestimuleerd. Bij inname van drugs wordt het beloningssysteem direct gestimuleerd doordat de verslavende stoffen doordringen in de hersenen. Mensen die gedragsverslaafd zijn, willen in veel gevallen afleiding zoeken van hun echte leven. Elke keer als zij de handeling verrichten komt dopamine vrij. Het fijne gevoel dat hierbij ontstaat, is verslavend.
    Doordat er regelmatig dopamine vrijkomt is het verslavende proces vergelijkbaar met een drugsverslaving. Omdat de werking van een gedragsverslaving (en de betrokkenheid van de hersenen) nog niet erg lang bekend is, zijn sommige gedragsverslavingen nog niet erkend als een ziekte. Mensen die gedragsverslaafd zijn, hebben een vergelijkbare drang tot herhaling, verlies van controle, en tolerantie als drugsverslaafden.’
    In het handboek van psychiatrie (DSM-5, 2013) waarin psychische stoornissen worden vastgelegd, wordt internet gaming disorder benoemd als conditie waar verder onderzoek voor nodig is voordat het officeel erkend kan worden. In diezelfde uitgave van de DSM werd gokverslaving eindelijk erkend, terwijl het al jaren bestaat en behandeld wordt. Andere gedragsverslavingen, waaronder dus gamen, worden eveneens al jaren behandeld maar hebben nog geen ‘eigen’ classificatie. Nu lijkt de WHO in de 11e editie (2018) van International Classification of Diseases (ICD-11) de stap te maken om gaming disorder als op zichzelfstaand ziektebeeld te classiferen. In de toekomst zullen de WHO en DSM ongetwijfeld andere digitale verslavingen los classificeren.
    Het wordt nu als volgt door de WHO omschreven:

    A pattern of gaming behavior (“digital-gaming” or “video-gaming”) characterized by impaired control over gaming, increasing priority given to gaming over other activities to the extent that gaming takes precedence over other interests and daily activities, and continuation or escalation of gaming despite the occurrence of negative consequences.
    For gaming disorder to be diagnosed, the behaviour pattern must be of sufficient severity to result in significant impairment in personal, family, social, educational, occupational or other important areas of functioning and would normally have been evident for at least 12 months.

    (http://www.who.int/features/qa/gaming-disorder/en/)
    Daarnaast geven ze al antwoord op de vraag.
    Should all people who engage in gaming be concerned about developing gaming disorder?
    Studies suggest that gaming disorder affects only a small proportion of people who engage in digital- or video-gaming activities. However, people who partake in gaming should be alert to the amount of time they spend on gaming activities, particularly when it is to the exclusion of other daily activities, as well as to any changes in their physical or psychological health and social functioning that could be attributed to their pattern of gaming behaviour.

    Er zullen altijd mensen zijn die gamen zien als een slechte invloed, het kwaad zelve, tijdverspilling of wat dan ook. Dit is echter niet het beeld dat heerst bij WHO of geestelijke gezondheidszorg. Zo wordt er onderzoek gedaan om gaming en VR in te zetten voor het behandelen van andere psychische stoornissen als sociale angst en PTSS. Aan de hand van VR kan bijvoorbeeld iemand met een sociale angst in stappen worden blootgesteld aan meer mensen in dezelfde ruimte en kan makkelijk worden aangepast hoe dichtbij deze mensen zijn en of zij diegene aankijken of niet.

    Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft op het onderwerp. In de discussie viel mij op dat door gebrek aan achtergrondinformatie er wat weerstand leek te zijn naar dit onderwerp.
    Mochten jullie geinteresseerd zijn dan zou ik het leuk vinden om daar meer over toe te lichten.

    Met vriendelijke groet,

    Cas

  • Bas de Vries

    Dus je vond legion zeker ook niets haha RNG galore. om te janken gelukkig komt er nu wel een snellere manier om die verdomde legendary’s te krijgen.

Volg gamekings ook op social media Google Plus Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsTVGamekings LivePremiumMerchDiscord