Menu Premium

Review: Def Jam Icon (Xbox 360, PS3)

18/04/2007 0 Tweet Het Like/Deel Het

Hip Hop is al jaren dood, laten we het maar gewoon accepteren. Moderne rappers met grills in hun bek zijn zo lui dat ze elkaar tegenwoordig alleen in games helemaal de tering slaan en dan moet jij nog al het werk voor ze doen. De Def Jam vechtserie heeft voor de next-gen consoles nieuwe graphics en een nieuw vechtsysteem gekregen dat hevig leunt op de muziek van de meespelende rappers. Kleurfilters en brandende gebouwen maken de omgevingen, tijdens de gevechten kan dit veranderen, waardoor er een surrealistische sfeer in sommige levels hangt. Dit is niet Def Jam zoals we het kennen, maar een nieuwe richting voor stedelijk vechten.

Def Jam ICON combineert een simpel, makkelijk te leren systeem met de mogelijkheid de omgevingselementen te beïnvloeden door te ‘scratchen’. Dit kan je zien als een soort special move die bepaalde onderdelen van een arena activeert om de tegenstander meer schade te doen. In de praktijk vallen er door het scratchen speakers, helikopterrotors en olievaten op je tegenstander die dan weer ontploffen.

Ik ben een grote fan van de eerdere Def Jam delen, met het laatste deel op de PSP als beste en meest complete game. Ooit heb ik de game voor de PS2 besproken toen ik nog niet voor de Gamekings site schreef. Toen maakte ik er een ontzettend lang verhaal van, over “Beef”, MTV’s Cribs en postmoderne verwarring, dat ga ik nu niet doen.

Def Jam ICON leek mij in eerste instantie een fantastisch vooruitzicht. Nieuwe graphics met een nieuw vechtsysteem en een surrealistische aanpak van de graphics, muziek en omgevingen. Na een paar uurtjes vechten valt het me een beetje tegen, maar dat komt alleen door de kwaliteit van de vorige titels die zo diepgravend en zo compleet waren dat dit een beetje in het niet valt. Wat overblijft is mijn conclusie. Als vechtgame is ICON overtuigend, bikkelhard en zijn er prachtige graphics die echt gebruik maken van de next-gen hardware. Het systeem werkt gewoon goed en laat na langer spelen steeds meer subtiliteiten van bijvoorbeeld de verschillende vechtstijlen zien. Natuurlijk kan je ook gewoon online vechten op beide consoles.

ICON is wat het is en de kwaliteit blijft, alleen ben ik iets minder van de nieuwe look en had ik een nog veel uitgebreider vechtsysteem willen zien, waar je bijvoorbeeld weer ledematen kan afknellen en wapens kan gebruiken. Het heeft niet zo mogen zijn, maar dit is nog steeds de ruigste vechtgame op de nieuwe consoles en lekker overdreven urban, je moet er wel van houden. Dikke reten, eindeloos veel grills, tattoeages en afro’s maken het helemaal af. Zet je vooroordelen opzij en speel lekker ICON, maar verwacht niet alle opties van zijn voorgangers, reken gewoon op een dope vechtgame.

Erik Coenen: [7]

http://www.xi-online.nl/nieuws/374

Volg gamekings ook op social media Google Plus Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsPremiumPodcastMerch