Launch Trailer voor Senua’s Saga: Hellblade II
There she is...
Nog geen account? Registreer hier
Een groot pluspunt van de huidige generatie consoles is dat je van zo’n beetje elke game gemakkelijk een demo kunt downloaden. Zelf maak ik hier veelvuldig gebruik van. Op deze manier heb ik een aantal pareltjes ontdekt die anders misschien wel onder mijn radar door zouden zijn geglipt. Maar er is een keerzijde, en wel voor de ontwikkelaars en uitgevers. Release van een demo kan de gamesales halveren waarschuwt Schell.
In een toespraak van Jesse Schell, CEO van Schell Games, op DICE Summit 2013, stelde hij de risico’s van het uitbrengen van een demo aan de orde. Volgens zijn onderzoek snijden ontwikkelaars en uitgevers zichzelf aanzienlijk in de vingers door een demo beschikbaar te stellen. Van games zonder een demo en zonder trailer zijn de verkoopcijfers het laagst. Games met een demo verkopen beter dan games zonder demo. Logisch zou je zeggen. Van games die worden gemarket met zowel een demo als een trailer zijn de verkoopcijfers dan weer nóg hoger. Dusver nog geen schrikbarende resultaten. Opmerkelijk is zijn volgende bevinding. Van games met alléén een trailer liggen de verkoopcijfers twee keer zo hoog als games met zowel een trailer als een demo.
Denk, voordat je deze game-industrie analist uitlacht, even aan bijvoorbeeld Grand Theft Auto 4. Daar is destijds geen demo van gereleased. Wel een rits aan strak geproduceerde trailers die iedereen zich kan herinneren. Denk eens aan de meest recente Call Of Duty’s, ook daarvan waren tijdens de release geen demo’s beschikbaar, wel bombastische trailers. Zulke games tonen aan dat Schell een punt heeft. Games kunnen volgens Schell juist baat hebben bij het ontbreken van een demo. Volgens Schell spoort het bewust niet uitbrengen van een demo gamers aan tot het kopen van een game om te kijken of het wat is. Terwijl het spelen van een demo de gamer juist van het aankopen weerhoudt.
Persoonlijk vind ik demo’s een uitkomst. Wanneer een demo leuk en representatief voor het eindresultaat is volgen de verkopen vanzelf. Download jij vaak demo’s? Zijn demo’s bij jou dan ook vaak een bepalende factor in het aanschaffen van een game?