Launch Trailer voor Senua’s Saga: Hellblade II
There she is...
Nog geen account? Registreer hier
CD Project gebruikt Skyrim als inspiratie voor The Witcher 3, zo laten de ontwikkelaars weten in een interview met Game Informer. Zelden laten studio’s zich uit over het werk van anderen, omdat iedereen als de dood is daarmee per ongeluk een brandje te stichten. Gelukkig hebben de stugge Oost-blokkers daar nooit zoveel last van, en dus laten ze zich verfrissend openhartig uit over de concurrentie.
Niet met de bedoeling hen te bashen, maar in een poging met een eerlijke blik te leren van de sterke en zwakke punten van andere games. Het is logisch dat vooral Skyrim hun aandacht heeft, een rpg die overeenkomsten vertoont met hun eigen The Witcher. The Witcher 3 game director Konrad Tomaszkiewicz en lead quest designer Mateusz Tomaskiewicz vertellen in het interview dat het gebrek aan ‘freedom of exploration’ in The Witcher 2 als grootste tekortkoming wordt beschouwd.
“Ik weet nog dat we tijdens de productie van The Witcher 2 de implementatie van een berijdbaar paard in de game aan het overwegen waren. Maar het landschap was daar eigenlijk gewoon niet groot genoeg voor. We bedachten ons toen al dat het voor de volgende game erg cool zou zijn als we dat wel konden toevoegen”, aldus Mateusz. Het paard is gewild door de studio, omdat deze ook in de boeken waarop de franchise gebaseerd wordt een belangrijke metgezel is voor hoofdpersoon Geralt.
En daarmee omlijnen ze één van de belangrijkste doelen voor het nieuwe deel, de toevoeging van een volwaardige open wereld in de game. Met de ontwikkeling van hun eigen RED-engine is dat intussen mogelijk volgens de studio, dus we kunnen onze borst nat maken. Maar juist daarom is Skyrim zo’n interessant voorbeeld voor de heren van CD Projekt. Skyrim laat zien hoe je een grote open wereld overtuigend neerzet in sfeer en grootsheid. Daarvan zijn ze erg onder de indruk, maar toch vinden ze dat Skyrim een kans heeft laten liggen die CD Projekt wel wil pakken.
Konrad vertelt: “Wij zijn ook gamers en we houden van open wereld games (…) maar de les die we hebben geleerd van Skyrim is dat je de immersie op alle aspecten van de game moet doorvoeren. Je kunt niet continu dezelfde generieke oplossingen gebruiken voor alle onderdelen van de game, en Skyrim was in die zin erg generiek in onze ogen. Je kon dezelfde quest een aantal keren doen, en elke keer reageert de omgeving op identieke wijze, alsof de eerdere quests nooit hebben plaats gevonden.”
Dat wil CD Projekt dus anders gaan doen, allemaal met de reden om de wereld zo echt mogelijk voor je te maken, en daarmee de immersie optimaal te krijgen. Vooral de NPC’s in de game zullen in grote mate reageren op alles wat de speler doet en al heeft gedaan in het verleden. Als het aan hen ligt wordt The Witcher 3 ‘the perfect rpg’. Wij helpen het ze hopen in ieder geval, want wij leven maar wat graag in een wereld waarin CD Projekt en Bethesda zich aan elkaar optrekken naar ongeëvenaarde hoogtes in het genre.
Het is nog wel even wachten, want de game verschijnt pas in 2014, hoogstwaarschijnlijk op de volgende generatie consoles en PC. Officieel is er nog niks bevestigd, dus houdt ons ten goede hierover. Laat ons eerst maar eens weten of jij vindt dat de analyse van CD Projekt hout snijdt, of dat er volgens jou meer kansen in Skyrim verscholen liggen voor the Witcher 3.