Menu Premium

Premium Content

of Word Premium

Het ontstaansverhaal van Diablo: ‘Turn based was uitgangspunt’

23/06/2023 0 Tweet Het Like/Deel Het

Inmiddels zijn we met veel Nederlandse gamer al een week of twee aan het hacken en slashen in Diablo IV. En verreweg de meesten doen dat met veel plezier. Het vierde deel uit de roemruchte franchise van Blizzard is namelijk een goede gebleken. Al 27 jaar (eerste deel kwam in 1997 uit) genieten we van deze duistere RPG. Aan elk succesverhaal zit echter een beginpunt. En zoals zo vaak was dat geen straight up verhaal waarin de developer in kwestie exact wist wat de game moest worden en hoe men het succes zou verdienen. JJ ging het internet op en onderzocht de ontstaansgeschiedenis van Diablo. En zoals altijd komt daar dan een tof werkstukje uit.

Bedenker Diablo zag niks in real time actie

Het verhaal achter Diablo begint bij een Amerikaanse jongen die op high school maar één droom heeft en dat is videogames maken. We hebben het hier over David Brevik. Op die jonge leeftijd had hij het basis idee voor Diablo al in zijn hoofd. En nee, de beste man was niet into the devil want de naam Diablo komt initieel helemaal niet van de duivel af, maar van iets totaal anders. Iets wat je niet 1, 2, 3 zou bedenken. Maar daar zijn deze werkstukjes voor. Zodat je de opmerkelijke verhalen achter games ziet en hoort.

De naam van de game is niet afgeleid van de duivel

Brevik is uiteindelijk geslaagd in het realiseren van zijn jongensdroom. Maar de reis naar succes ging niet bepaald zonder slag of stoot. Zo was Diablo er nooit geweest als twee developers niet dezelfde game hadden gepoort en elkaar toevallig op een beurs tegenkwamen. Ook zag Brevik helemaal niks in real time action. Diablo moest turn based zoals XCOM worden. Was de game wel zo succesvol geweest als Brevik zijn zin had gekregen? En zo zijn er nog veel mooie andere details te melden over het begin van de Diablo-franchise.

Volg gamekings ook op social media Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsPremiumPodcastMerch