Menu Premium

[Blog] Hoe het uitgeven van games langzaam verandert… (deel 3)

Boris van de Ven 15/08/2010 0 Tweet Het Like/Deel Het

Uitgevers hebben een troef ten opzichte van ontwikkelaars: zij hebben de benodigde licenties van de platformhouders om de games daadwerkelijk uit te geven, maar deze worden snel minder waard. Denk aan een taxilicentie van een ton terwijl elke nieuwe chauffeur gewoon klanten op elke hoek mag oppikken. Voor de toekomst geldt dat grote uitgevers grote producties zullen maken met een gegarandeerd publiek, denk hierbij bijvoorbeeld aan ActiBlizzard met Starcraft II of SquarEnix met Dragon Quest IX. De middenmoot en kleintjes zullen moeten spreiden, evalueren en herbalanceren of soms noodgedwongen moeten opgeven. Digitaal en games voor in de browser zijn de “buzzwords” van het moment, maar ook de markt voor browsergames ontwikkelt zich als een gek en ook die groei zal weer een keer moeten stoppen.

De markt is nu op alle fronten krap, maar barst uit zijn voegen op het gebied van de browsergames, apps en op de social media sites. Google koopt bijvoorbeeld zonder blikken of blozen ontwikkelaar Slide voor 137 miljoen euro en investeert 151 miljoen in Farmville ontwikkelaar Zynga. Het geld is duidelijk hier te vinden en er wordt gerekend (terecht of onterecht) op nog veel meer inkomsten in de toekomst. Google gaat waarschijnlijk zeer snel de strijd aan met Facebook om hun plannen voor wereldheerschappij kracht bij te zetten. Als je eenmaal het complete online leven van klanten beheerst zou de rest van dat leven snel kunnen volgen.

Dat er eigenlijk complete verwarring heerst in gameland en niemand precies weet wat er aan de hand is, is een soort publiek geheim. Toegeven of ontkennen heeft voor veel bedrijven ook weinig zin, de verliezen en faillissementen spreken voor zich. Bedrijven moeten aanpassen en vooral hun risico spreiden in deze periode van onzekerheid. Dat is voor de grote bedrijven meer een lange termijn plan dat nu langzaam in gang is gezet, zij zullen echter nog wel even verlies blijven lijden.

De gaming sector groeit niet doordat er meer games worden verkocht, maar doordat er meer gamers bijkomen die constant op hun wenken moeten worden bediend tijdens het spelen. Dat wil niet altijd zeggen dat die nieuwe gamers ook geld willen betalen voor hun ervaring, althans niet op de traditionele manier. ‘Gamen’ wordt flink uitgebreid met sociale netwerk games en zoveel meer gratis ervaringen die echt de moeite waard kunnen zijn, zeker voor klanten die zich niet helemaal in videogames hebben verdiept en dat ook niet willen. Het is een feit dat de gamesindustrie verandert en het gaat harder dan verwacht. Alleen de meest flexibele bedrijven die de ervaring van hun klanten voorop stellen (hoe gek zij die ook willen) zullen overleven.

Een betere spreiding van het risico en meer aandacht voor wat de klanten in hun games willen zien is essentieel bij het vooruit kijken naar de nieuwe situatie. Traditioneel uitgeven in retail zal nog lang een winstgevende industrie zijn en waarschijnlijk de meest stabiele manier van uitgeven. Maar, zoals veel bedrijven (Blizzard, Nintendo, Valve) beseffen is de belofte van epische gameplay niet meer genoeg en wordt instappen in de arena met de grote spelers steeds moeilijker. De ervaring van de gebruiker moet aan talloze vereisten voldoen. Vereisten die tot in den treure besproken worden op internetforums door fans en opgepikt worden door testers en communitymanagers. Het gaat om de ervaring en de doelgroep, niet meer om waar jouw game in de winkels ligt. Playlogic is een recent slachtoffer hiervan en er zullen nog vele volgen, ook bedrijven die een stuk vooruitstrevender waren, maar nu toch de boot missen door de overkill aan aanbod. Voor videogame uitgevers geldt nu snel schakelen, veel contact met de consument zoeken en veel samenwerken met de ontwikkelaar. Het langzaam loslaten van het retailtraject lijkt echter ook een vereiste voor het sneller kunnen inspelen op de wensen van gamende klanten en voor de evolutie van het medium in zijn geheel.

In de volgende blog wil ik ingaan op hoe het spelen van games verandert voor consumenten.

Lees ook Deel 1 en deel 2 van deze serie

Farmville-Fertilize-Mode

Volg gamekings ook op social media Google Plus Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsPremiumGamekings LivePodcastMerch