Menu Premium

[Blog] Hoe het ontwikkelen van games langzaam verandert…

Boris van de Ven 19/07/2010 0 Tweet Het Like/Deel Het

Waar ziet een game voor het eerst het levenslicht? Natuurlijk in het hoofd van de bedenker en misschien nog net tegelijk bij zijn nerdy vriendjes die samen het concept uitwerken. Althans, zo gaat het weer steeds vaker. Lang voor de consoles bestonden zoals we die nu kennen, toen games nog op cassettebandjes uitkwamen, ging het ook al zo. Games werden gemaakt op zolderkamertjes, met de liefde en de passie (voor zover die bij licht autistische programmeurs te vinden is) die men voelde bij de opkomst van het nieuwe medium van de videogame.

Dat veel uitgevers van nu plaats moeten maken voor de steeds meer opkomende, “zichzelf-publicerende” ontwikkelaars is een hoopgevende trend, althans, voor de gamer tenminste. Als er meer wordt uitgegeven is er simpelweg meer te kiezen. Dit ten koste van ingewikkelde distributie netwerken voor verpakte produkten en dus ook het monopolie van de grote uitgevers, er zijn geen fysieke struikelblokken meer voor de onafhankelijke ontwikkelaars (‘indies’) en de relatief kleinschalig werkende gamemakers om hun publiek te bereiken. Behalve dan misschien een breedband internetverbinding, maar, het zal toch niet lang meer duren voordat iedereen straks (supersnel) internet heeft?

Meer keus is leuk en aardig, maar wat als je door de bomen het bos niet meer ziet? Veel ontwikkelaars worden ondergesneeuwd in een gecombineerde lawine van andere kleine ontwikkelaars die hun markt afsnoepen en de grote uitgevers die zoeken naar een nieuw business model. Samen overspoelen ze de markt met games en raakt de marketing en promotie voor de afzonderlijke titels zoek in een wervelstorm van aankondigingen, trailers en reviews. In deze hectische markt nemen ontwikkelaars nu het grootste risico; ze beginnen aan een game zonder financiële zekerheid en hebben vaak niet eens een uitgever die de geldzorgen (later in het traject) kan wegnemen. Na het proces van zelf uitgeven is het nog maar afwachten of er überhaupt verdiend kan worden.

Hoe vind je jouw markt tussen alle genres en niches die het gamelandschap tegenwoordig rijk is? Zoek je actief naar jouw doelgroep, peil je de interesse voordat je begint, of houd je vast aan een concept en wacht je tot de spelers naar jou toe komen? Inmiddels de zoveelste vraag in mijn stukje, maar als ontwikkelaar begin je aan een proces dat jaren kan duren, het is altijd maar de vraag of de markt wel klaar is voor jouw game en wat gebeurt er dan na 3 jaar, als de game eindelijk af is… ?

Volgende week deel 2

pragmatic

Volg gamekings ook op social media Google Plus Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsPremiumGamekings LivePodcastMerch