Menu Premium

[Blog] Hoe het consumeren van games langzaam verandert…

Boris van de Ven 22/08/2010 0 Tweet Het Like/Deel Het

We consumeren allemaal games en zijn oprecht geboeid door de mogelijkheden van het medium, anders was jij dit niet aan het lezen en ik niet op mijn vrije zaterdag een stukje aan het typen. Daarnaast boeit het ons ook nog eens op zo’n speciale manier dat we er over willen lezen (maar ook weer niet te veel natuurlijk) en maar geen genoeg kunnen krijgen van die toffe Gamekings video-items. We zijn kritische consumenten geworden met zeer specifieke wensen en zijn niet te beroerd om dat op elk forum aan iedereen te communiceren. Dat kunnen de makers van een game zijn die de discussiefora openstellen voor de gamers, maar ook op ‘dedicated’ fansites van elke denkbare game kun je je mening geven. Veel gamers voelen die behoefte sterk, want een game beleven is nou eenmaal voor iedereen anders. Correcte spelling doen we al lang niet meer aan, dus ram je porem op het toetsenbord en gooi die “stream of consciousness” er maar gewoon uit! Als alles er eenmaal uit is getypt kunnen we weer over tot de orde van de dag en hebben we onze verlangens in ieder geval het internet op geslingerd.

Ontwikkelaars en uitgevers kijken vol verwachting naar de huidige consumenten als natuurdocumentairemakers naar de dieren die ze filmen: “Trappen ze in de reclame die we overal langs de weg hebben gezet? Oh, kijk er loopt er eentje naar de schappen, zou hij onze game kiezen? Hoe goedkoop moeten we de game maken zodat ze hem als impulsaankoop meenemen?” De informatie van de platformhouders over het downloadgedrag op hun digitale kanalen is inmiddels goud waard voor iedereen die een game uitbrengt op XBLA of PSN. We zijn overgeleverd aan de informatie die zij verstrekken over hun diensten zoals Nintendo vroeger bepaalde hoeveel we deze keer weer voor een nieuwe game cartridge moesten gaan betalen.

Maar wat doen we volgens de laatste (retail) cijfers nou eigenlijk? We kopen massaal dé game van het moment en laten de rest in de schappen liggen. We kopen dus eigenlijk massaal hetzelfde. Nou is het de vraag of we kwaliteit steeds beter herkennen, steeds meer kuddegedrag vertonen of gewoon heel éénkennig zijn geworden. Er is wel degelijk kwaliteit tussen de vulling in de schappen te vinden, maar de meest verkochte games zijn op dit moment ook gewoon de beste games (eindelijk, gerechtigheid!). Op zich redelijk logisch, we gaan voor ‘waar voor ons geld’ en een aantal grote bedrijven vervullen onze behoefte ruimschoots, we kunnen natuurlijk met zijn allen maar zoveel games kopen. Bij twijfel kopen we massaal wat anderen ook kopen, waar anderen over twitteren of wat het meeste langskomt in de media. Verder kopen we waarschijnlijk ook nog het allergoedkoopste uit de budgetbakken, want er ligt tegenwoordig zat in. Het is het gebied ertussen waar op dit moment de slachtoffers vallen. Redelijk groots opgezette titels die net niet het niveau van de toppers halen liggen te rotten in de schappen en de ontwikkelaars kunnen het wel vergeten om ooit nog aan de geplande Downloadable Content (DLC) te beginnen.

Er zitten nog een aantal games in de pijpleiding die eigenlijk weer rechtstreeks het riool in kunnen, simpelweg door gebrek aan belangstelling. Daar zullen waarschijnlijk wat ontwikkelaars en miljoenen euro’s van de uitgevers worden meegespoeld. Onze aandacht kunnen we maar zo veel verdelen voordat het te versnipperd wordt. We kunnen maar op zoveel dingen reageren zonder gek te worden. Onze huidige maatschappij zit vol prikkels en bullshit, maar kennelijk willen we over het algemeen allemaal hetzelfde voelen van onze games. Digitale games lijken vooralsnog meer ‘arthouse’ dan iets anders, maar daar zal snel verandering in komen.

In deel 2 wil ik ingaan waarom we precies doen wat we nu doen, hoe komen we aan dit veranderende gameslandschap? Wat wacht er nog allemaal op ons in de toekomst en zitten we daar wel op te wachten?

shopsuper

Volg gamekings ook op social media Google Plus Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsPremiumGamekings LivePodcastMerch