Menu Premium
Loading...

De Kwestie: Xbox Game Pass, het einde van de fysieke winkel?

Gamekings Boris
Google Plus Boris van de Ven
FotoGamekingsJJ
Google Plus Jan Johan Belderok
12/03/2017 0 Tweet Het Like/Deel Het

Xbox One goes Netflix. Microsoft is een service begonnen voor de Xbox One, genaamd de Xbox Game Pass. Voor $9.99 kun je ongeveer 100 Xbox One- en Xbox 360-games spelen. Het is niet super Triple A nieuw-nieuw-nieuw, maar met titels als Halo 5: Guardians, Saints Row IV Re-Elected, NBA 2K16, Mad Max, Lego Batman, Payday 2, Gears of War: Ultimate Edition, Fable III, SoulCalibur II en Tekken Tag 2 heb je zeker wel wat te kiezen.

Is deze service nu het begin van het einde van de stenen winkel? Deze vraag staat centraal in deze Kwestie. Netflix heeft de film-industrie een flinke klap verkocht. Gebeurt dat straks ook met de Xbox Pass? Of heeft de service nog te weinig body om echt impact te maken?

Xbox Game Pass en andere streaming services

Boris en JJ bekijken de service en die van Sony (PlayStation Now) en proberen te beargumenteren welke mogelijkheden er zijn om dit model van games verkopen verder uit te breiden. Is er al potentie, moet er nog veel gebeuren of is dit het zoveelste service-model wat niet gaat werken (zie bijvoorbeeld Onlive) en een snelle dood sterft. Kortom, De Kwestie over service-modellen voor games.

Loading...
  • deadstroke030

    boris je kan een spel gewoon 2 uurtjes spelen op steam en daarna refunden dan krijg je geld gewoon terug
    met de kerst sale heb ik dat ook zo gedaan had ongeveer 6 games gekocht en 2 gehouden en die andere 4 gerefund

  • PeterJZ

    Wat ik zelf heel erg heb bij dit soort subscription based diensten, is dat het er voor zorgt dat het voelt alsof gamen een verplichting wordt. Je hebt er voor betaald, dus nu moet je die centjes ook echt aan het werk zetten! Maar wellicht ligt dat aan mij…

    Zoals Boris al aan geeft, zal zo’n service ook niet snel al de nieuwste titels kunnen aanbieden, waardoor zo’n service al twee grote nadelen heeft. Kortom dan moeten ze op prijs gaan concurreren. Maar hoe veel spelen de meeste mensen nou daadwerkelijk alternatieve en/of oude games NAAST het bestaande aanbod van nieuwe games. De meeste mensen spelen een handje vol titels online, die ze vaak ook nog eens nieuw gekocht hebben.
    Kortom de prijs moet wel heel laag zijn wil je zoiets aantrekkelijk maken — met name als je kijkt naar het zeer beperkte aanbod.

  • Notoire B

    No more shops, JJ’s droom komt uit?

    Maakt niet uit of het faalt, Microsoft is nog steeds met het grotere plaatje bezig, om IEDEREEN connected te krijgen. Dit is onderdeel van de grotere battle tussen de big techs (Google, Apple, Microsoft), niet zozeer een console battle…daar is Microsoft veel minder mee bezig dan men over het algemeen denkt.

  • Rudy

    Dit zou best kunnen werken, mits het aanbod acceptabel is, en b.v. ook geld voor pc (play anywere). Perfect platform om wat oudere games en indies te spelen.

    • Lunalicrichard

      Ik zie het ook niet zo somber hoor ! het zal in het begin wel wat karig zijn , maar dat is bij meer dingen zo . Als het de tijd krijgt om te groeien en ze er echt werk van maken zie ik het wel een mogelijk succes worden .

    • Falmaiya

      Heb weinig vertrouwen in dat aanbod. Microsoft is bijna volledig afhankelijk van contracten met third parties om hun games op die service te krijgen aangezien ze niet genoeg first party games hebben om zo’n service anders lang interessant te houden. En die third parties hebben vaak ook al hun eigen diensten zoals EA Access dus zij zullen niet altijd al te happig zijn.

      PS Now heeft precies hetzelfde probleem op het moment. Eigenlijk is Nintendo waarschijnlijk de enige met een games library die groot genoeg is om zo’n dienst succesvol te maken. Maar die zijn dan weer te dom om zo’n service überhaupt op te zetten.

  • Ikke

    Helemaal niet einde fysieke winkel want mensen willen gewoon fysiek klaar. Gaat gewoon niet gebeuren.

    • Notoire B

      Het gaat hoe dan ook ooit gebeuren, fysieke schijfjes blijven niet voor altijd bestaan.

      • Gamer

        Erg jammer dat dat ooit gaat gebeuren ik vraag me allleen af , niks is voor altijd en stel je voor de services waar je game hebt gekocht is weg wat dan.

        Ben ik al mijn games kwijt zeker.

        Of een services vind je game niet interessant genoeg en haalt hem weg en jij kan hem niet meer downloaden naar je Pc of Console.

        Toch wel raar het is net als of ik een krant koop voor de buurman dat gevoel heb ik toch.

        Het gaat toch gebeuren ooit maar ja we zien het wel.

        • Bridgeman

          Als een service wegvalt of je hebt er geen toegang toe heb je ook geen toegang tot je games. Dat is het akkoord dat je sluit als je digitale games koopt.

          Als Steam over tien jaar in elkaar klapt en verdwijnt krijg je niks terug. Geen cent.

          • Harry

            Ligt aan de service die je gebruikt. Bij GOG.COM is alles DRM vrij. Moet je natuurlijk wel een lokale backup van de game hebben gemaakt maar het blijft gewoon werken.

        • Harry

          We hebben het wel over schijfjes dus ik weet niet of je ooit over disc rot hebt gehoord? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Disc_rot

          Daarnaast heb je met al die first day patches en DLC’s steeds minder aan je originele schijfje. Games met grote online functionaliteit kun je meteen afschrijven.

          De enige hoop is dat een platform gekraakt wordt zodat alle content veilig gesteld kan worden. Op de Wii en Wii U ziet het er wat dat betreft goed uit. Op de andere platforms ken ik de ins en outs niet goed genoeg maar ik verwacht dat de PS3 en X-Box 360 inmiddels ook zo hun minder legale routes hebben om dit te doen.

          • Bridgeman

            Disc rot krijg je alleen als je slecht met je shit omgaat. Ik heb PS1 en PS2 games die ik bijna twintig jaar geleden heb gekocht en die zijn nog prima.

          • Harry

            Dat is een gangbaar misverstand. Het is een kwestie van geluk en tijd. Lees bijvoorbeeld eens onderstaande link.

            http://www.rfgeneration.com/news/Disc-Rot/An-important-note-to-Video-Game-Sellers-and-Buyers-1337.php

            Quote van een verzamelaar:

            Even though it is only one little dot, it represents damage that cannot be repaired. No scratch removal process can restore the data that is now lost. The game is forever damaged, and likely to get worse over the years.

            Now, many sources online will claim that disc rot is a limited-scope problem, concerning only a few years worth of discs from certain manufacturers, (and CD-Rs) and that it is not wide-spread.

            But when I learned about this problem, I checked my several hundred discs between Sega CD, Turbo CD, Saturn, and even Dreamcast games and found DOZENS had this problem. Several expensive games I owned were mint—except when held to the light I could see one or more little white dots that proved my game had damage. Some of these I went back to play after not touching for years and found they now would occasionally lock up or not play at all. I had a few FACTORY SEALED games that I opened and found the same thing.

    • Henkie

      onderbouw je mening is? kan je het uitleggen ?

      • Gamer

        Ik hou van iets fysiek te hebben dan heb ik ook echt zelf het gevoel dat ik de game bezit

    • Ossies Power

      Nu is het schijfje puur een cd key .. de rest moet je 9/10keer extra bestanden downloade

    • Lunalicrichard

      Dat heb ik ook heel lang gedacht , maar kom er nu toch op terug omdat je gewoon ziet dat mensen e digitale content willen . Vooral door het gemak van het kopen en de afwezigheid van doosjes . De uitgevers hebben er ook veel aan gedaan om de fysieke doosjes zo onaantrekkelijk mogelijk te maken . Want er is niet heel veel meer aan om de huidige doosjes nog in je collectie te hebben , het is puur een lege huls met een plaatje er op ! je moet al de special editions gaan halen wil je nog een beetje toegevoegde waarde hebben van je game en dat is doodzonde ! Dus ja , mensen kopen liever digitaal ook al kost het meer geld . Ook al maak je jezelf dan wel een dief van je eigen portemonnee …..

    • Sylmaron

      Ik hoef niet persee fysiek maar ik wil wel dat aangeschafte games voor altijd mijn bezit zijn. Daarom ben ik geen voorstander van een Netflix-achtige dienst want ook bij Netflix weet je niet wanneer content weer verwijderd wordt. Als gamer wil je het gevoel hebben dat je een catalogus opbouwt.

    • Jassefras

      Ik wil helemaal geen fysiek. Ik word helemaal lijp van die honderden hoesjes en discs in m’n huis, weg ermee!

    • Harry

      – De CD is ook helemaal niet het einde van de LP want mensen willen gewoon hun artwork op van die grote hoezen en de muziek analoog.

      – O en streaming / spotify muziek is ook niet het einde van de CD want mensen willen al die albums en tracks gewoon op een schijfje altijd met zich meedragen.

      Ondertussen heb ik een redelijke game library op Steam en GOG. Games die vaak goedkoper in aanschaf waren dan fysiek. Games die meteen beschikbaar zijn op de PC of Mac waarop ik me aanmeld en waarvan altijd de meest actuele versie wordt gedownload. Ik deel mijn Steam library zelfs via family shaming met mijn broer en met een collega die kunnen de games ook spelen wanneer ik ze niet gebruik. Fysiek? Wat heeft dat dan nog voor voordeel. Voor een versie met een gedrukte handleiding/kaarten/een speelse gimmick moet je tegenwoordig flink extra betalen.

      Fysiek heeft mijns inziens alleen voordeel wanneer je bang bent dat je online service er ooit mee stopt. Ik zal niet ontkennen dat ik nog snel wat goedkope fysieke Wii U titels heb aangeschaft. Aan de andere kant is dat ook een gokje op de toekomstige verzamelwaarde want binnenkort gaan fysieke releases zeldzaam worden.

  • Henkie

    alhoewel ik al moetje kreeg met luisteren toen ze begonnen met steam, was mijn aandacht al weer bijna tot 0 gedaald… maar ik vond dat ze het daarna goed hebben opgepakt,.

    toen boris begon over de machtsstrijd in Microsoft waar 60 duizend mensen werken en een managers met de xbox heen en weer aan stoeien waren, met wat ze allemaal er konden gaan doen met de xbox…
    dat er vanaf de ontwikkeling van de xbox one een politieke strijd was ontstaan.
    gelukkig heeft xbox en baas phill spencer de strijd gewoon tussen alle machtige krachten velden die aan de xbox divisie trokken binnen microsoft! Beseffen mensen dat dit wel echt een grote strijd is geweest ?

    dit wisten wel al… maar prima dat dit weer wordt aangehaald !
    een prima item!

    • Jassefras

      Wat vind je zelf nou van deze comment?

  • PuzInBootz

    Bedoelde JJ niet Utomik?

    • JJ

      Correct!

  • Johnny Deekay

    Thanks voor de interessante discussie. Op naar de E3. Zal weer spannend gaan worden wat er allemaal aangekondigd gaat worden wat betreft Microsoft en Xbox.

  • Henkie

    http://www.ign.com/articles/2017/03/02/unlocked-285-phil-spencer-joins-us-talks-scorpio
    ik vertaal even de potcast, omdat ik toch niks te doen heb:

    phili spencer: ik zie een wereld waar, zo iets als gamepass, dat dat eigenlijk de markt zo groot is, dat een developer misschein zegt, dit is een scenario waar ik een aflevering per maand waar mensen dit kunnen spelen, der is geen plan maar dit zijn mijn eigen stomme gdachtes,
    hey, dit is een moment waar je een game kan releasen.

    als ik kijk naar ID-xbox en andere indie programs en platfiorms, we zien dat de prijzen om laag zijn gegaan for your games,dat niet alle games 60 dollars hoeven te zijn, ik denk dat dit een gezonde markt is voor de markt van gameontwikkelaars proces en de creativiteit die we zien en ik hoop dat game pas het zelfde kunnen zien

    Prensentator:
    het is ook wanneer er iets is toegevoegd is is het misschien een comminty onstaat tussen de games van de 360, zoals: woow dat is cool, dat is gaaf ! mensen gaan praten over hoe geweldig wel niet die 360 game was!dus veel mensen zullen er over praten, het lijkt me erg cool.

    phill spencer:
    het is eigenlijk grappig wanneer we games in to gold, je krijgt de game gratis, je ziet bijna altijd een maand daarna, de game doet het daarna veel beter, in termen van verkoop en speeltijd, als je eigenlijk kijkt hoe de game verloopt, hoe de game verkoopt, als een een black van 3 maanden pakt, was een game met gold een goed ding of niet voor de game,het is eigenlijk een heel goed ding, je geeft de game weg, het is de zelfde rede, of the player base, what is ryan aan het spelen, oja ik vergat dat die game er nog is !
    en hem weer te gaan spelen!

    presentaor:
    dus als ik een EA acces subscriver en ik zie xbox gamepass hmm haha…zal ik misschien, je gaat me vertellen dat ik waarschijnklijk naar EA moet gaan vragen of EA games er ook aanwezig zullen zijn… of denk je dat hun bij hun eigen ding blijven.

    phill spencer:
    euhh… tuurlijk met de aankondiging EA is niet een verbond gelsoten tussen ons , maar we hebben wel een hele goede band met EA en we hadden dat voor jaren al gehad, we willen niet dat je een game koopt omdat je 15 suscrivers hebt om er zeker van te zijn, zoals netflix en hulu, je hebt gelijk,dus de conversatie tussen EA acces zijn er al een paar jaar, het is geweldig om xbox de succes die ze hebben, dus ik denk dat we, gaan relativeren wat we gaan doen met de uikomst, maar als een platform houder, wil ik graag tranen zien van geluk, dit zijn de uitgevers die ik wil, waar mee ik samen werk en de games die wel willen spelenen dan de uitgevers kunnen bepalen of ze dat willen of niet…

    presentator:
    dus de deur is open voor EA ? als ze met game pass te maken willen hebben.

    phill spencer:
    jaaa, absoluut EA mag er ook zijn op dit platform… en ID@xbox games, die gaan we oook zien, we gaan ook heel erg goede ID games zien, die komen naar gamepass, mijn strategie voor de langer termijn is,
    dat game pass ook op andere platforen komt zoals PC, maar als ik kijk naar wel games ik wil spelen op wel hardware divice dan ook, het maakt het een zinvolle constructie .

    Presentator:
    hebben jullie gekeken naar wat wel en niet werkt bij playstation now.. voor het aanbieden van een streaming service.

    Phill spencer:
    jaaah… ik heb platstation now veel gebruikt. ik heb veel streaming services geberuikt die er zijn, een van de dingen is de doos, waar je naar toe streamt, dus voor ons is dat xbox of dat hij instaat is om die games te spelen, dus als een grote groep mainstream gebruikers, dat een xbox gebruikt waar mensen die game spelen, langer en goedkoper en meer presteert, to just download the game en laat de persoon het spelen… voor mijn streaming en ik hou van stream technologie, wanneer mensen niet op een krachtige hardware gamen, zoals een smart tv,een telefoon.
    maar als ik op een medium/high/console end PC wil ik de game gewoon dowloaden dat is voor mijn het meest voor de hand liggende gedachte… dat lijkt me het meeste natuurlijke manier van gamen.
    bron ing.com

    https://majornelson.com/podcast/593-phil-spencer-at-gdc-bf1-update-and-more/
    dit is weer een andere potcast

    • Sjoerd Kant

      Bedankt voor de moeite maar let voortaan op de spelfouten

    • Jassefras

      Ik heb geen idee wat ik net heb gelezen, maar toch bedankt!

      • Henkie

        het is ook letterlijk vertaald!

        • Sjoerd Kant

          Vertaald*

        • Jassefras

          Je doet het heel goed, en we zijn allemaal hartstikke trots op jou! <3

  • optimuspecs

    Boris, hoezo horen we niks van Crackdown 3 en Sea of thieves?
    Crackdown 3 werd laatst getoont op GDC 2017.
    Sea of Thieves is nu in ” close beta”. Het is een beperkte groep gamers die hiermee bezig is en niks hierover mogen vertellen.

    ” Hoeveel van dit soort diensten moeten we zien komen en falen?”

    EA Acces doet het nog goed op de Xbox one.
    Sony, met de Playstation now kan nog iets worden. Ik zou nog niet zeggen dat het gefaalt heeft.
    Nvidiea Grid cloudgaming is er ook nog.

    ” Dit soort diensten zijn opgericht om achteraf de kruimeltjes mee te pikken”

    Wat je hier zegt klopt niet helemaal. Wat jij ” kruimeltjes” noemt is big bussinness voor bedrijven als Gamestop, die je een 2e hands game met meer winst verkopen dan een nieuwe game. Niet alleen dat, maar kijk op bijvoorbeeld Amazon hoe de verkopen van xbox360 games omhoog stijgen als weer bepalde titels backwards compatible worden op de XB1. in bijvoorbeeld America zijn nog beste wel veel gamers die services als Gamefly gebruiken, waar je psysieke games, oude en nieuwe kan huren en terugsturen als je klaar ermee bent.

    Wat je vooral doet met services als EA Acces en XB Gamepass, is retail van fysieke games en 2e hands een kopje kleiner maken. Ook als het om nieuwe games gaa. Zowel op EA Acces en de Xbox gamepass kan je gewoon nieuwe games met een korting kopen. Op EA acces kan je Ea games 1 week voor release, gratis spelen. Dat is ook de bedoeling van XBGP. Kortom, publishers en game devs krijgen dus hiermeer meer invloed op hun eigen producten.

    De volledige Steam catalogus op de XB1? Voor 10 euro? Dacht ik niet, maar vooral die rotzooi van slecht gemaakte indiegames moet ver blijven van de XB1.

    Microsoft heeft nu deals gemaakt met Namco, 2K, Sega en Capcom onder anderen. Het is meer exposure voor games van die publishers zelf en een manier waarmee ze weer wat geld binnen kunen halen voor hun oude titels.

    De kunst is vooral om je nieuwe games via deze service te kunnen verkopen en met je ” oude games” 2e hands handel de nek om draaien, zodat je 5, 10 jaar later nogsteeds winst maakt op je oude titels.

    Microsoft kan wel degelijk succes krijgen met zo een dienst. Ze zijn niet de grootste oartij, mar belangrijk is dit rendabel kunnen maken op je eigen platform. Nogmaals, het is niet alleen het ” huren ” van je games, maar ook het verkopen van je nieuwe games via deze services.

    Over oude titels gesproken, ik heb net de Maas Effect trilogie uitgespeeld dankzij EA acces en Xbox backwards compatibility.

    • Jassefras

      Nice, hoe was Maas Effect? Via EA Access had je hem niet psysiek hè, neem ik aan?

      • optimuspecs

        1 en 2 heb ik fysiek. 1 heb ik ongeveer 3 uur lang gespeeld, maar vond het saai en ben ermee gestopt niet meer opgepakt. 2 Is nog in de verpakking.

        Het mooie van XB1 backwards compatibility, is dat die titels weer aandacht krijgen en ook gewoon grafisch opgepoetst worden. Dus ik gaf ME1 weer een kans en kon niet stoppen tot wanneer ik deel 3 had uitgespeeld. 🙂

        • Jassefras

          Oké leuk.

          Ik heb gewoon een PS4 want de Xbox One is een enorme flop.

          • optimuspecs

            Serieus? Ik merk er niks van. Ik geniet er dagelijks van mijn XB1.

        • Kid MMXV

          Aan een backwards compatibilty game wordt niet gesleuteld. Je ziet zelfs de XBOX 360 logo’s e.d. De XO is wel krachtiger, wat als gevolg tot stabielere framerates leidt.

    • Henkie

      het gaat om een creativiteit bij gamepass!

    • Henkie

      als je dus een aflevering per maand kan spelen bijvoorbeeld, kunnen ze kijken of dit aan slaat en of ze iets vinden…

      maar je kan een game ook als een serie/tv bekijken…
      dus met verschillende afleveringen in een game, dus meer creativiteit en story telling games…
      dus dan begint het misschien al meer naar echt een serie van films die ik speel.

      eigen vind ik het best wel cool als je een game hebt, die worden gemaakt zoals een serie :)!

    • Kid MMXV

      Dit soort diensten (zoals EA Acces) zijn volgens mij inderdaad juist om lang nog aan de klassiekers geld te verdienen. De keuze voor onbeperkt gaming vind ik beter dan PSNOW (huren). Wel is 10 euro te veel geld om je hierop aan te melden zonder er ooit weer na te kijken. Had GOLD erbij gestopt.

      • optimuspecs

        10 euro voor 100+ games, oude, maar ook nieuwe games, korting op games en dan nog 4 Gold games gratis? Dat vind ik teveel van het goede. Het moet wel rendabel blijven. Niet alleen Microsoft, maar ook developers moeten ook kunnen eten.
        Ps now heeft idd zijn prijzen aangepast. Je ziet of hoort er niks van, het punt is voor mij dat je de games moet streamen. Daar zit er gewoon vertraging in en af en toe ligt psn ook uit. Ik zou liever willen dat zijn ook het downloaden mogelijk maken en streaming een optie laten.

        • Kid MMXV

          10 euro vind ik te veel geld om dit 1x aan te zetten en automatisch van mijn rekening af te laten schrijven. 3x in het jaar een of twee games via Game Pass spelen is prima alternatief voor zoiets als een steamsale. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer; relatief oudere goede games voor bodemprijzen aanschaffen/spelen.

          • optimuspecs

            Kan je vinden. XBGP is niet voor iedereen.
            Ik ben iemand die altijd games nieuw koopt. Ik verkoop ze niet door en ik koop ook geen 2e hands games. Voor mij is dus die game pass niet.

            Moet je je voorstellen dat je toen je 12 was, je ouders een console voor je gekocht hadden waar je direct, 100+ games kon spelen. Zo moet je het zien.
            En het gaat dus niet alleen om oude titels, maar ook nieuwe titels en je krijgt korting als je die koopt.
            Volgens Phil Spencer zullen op een gegeven moment zelfs titels launchen via de game pass. Dat alles voor 10 euro. Tja, ik vind wel 10 euro voor dat alles een mooie prijs.

    • Henkie

      Het is al confirmed, crackdown gaat native 4k 60fps doen!

      • optimuspecs

        Ben benieuwd! Ziet er ontzettend goed uit. Hoe eerder de Scorpio uitkomt, hoe beter 🙂

      • Bridgeman

        Niks is confirmed tot dat een game uit is, zie elke Ubisoft game

  • Ik ben niemand 🙁 😉 Ik heb mijn XOne wel via Amazone DE gebesteld.
    Anyhoe, ik ben (waarschijnlijk) nog van de oude stempel. Ik wil het liefst al m’n games gewoon nog fysiek. Gewoon een disk die ik in de console doe. Kleine, indie of hele goedkope games download ik wel, maar de grote nieuwe games? Het aantal die ik gedownload heb zijn op één hand te tellen.

    Maar ben het wel met Boris eens, moet eerst zien wat Microsoft gaat aanbieden voordat ik beslis of ik dit wel of niet doe.

    • Harry

      Amazon heeft besloten om Nederland via Amazon.de te bedienen. Ik denk dat Boris zich er op verkijkt, ik hoor van steeds meer mensen dat ze Amazon.de actief gebruiken voor bestellingen.

      De spullen komen dan weliswaar niet zo snel als bij Bol maat het zit vrijwel altijd beter verpakt, ze hebben een groter aanbod en ze zijn vaak stukken goedkoper.

      • Oké, maar het ging er meer om dat de Xbox hier nog niet verkrijgbaar was, en op de Duitse Amazone wel. Daarom heb ik hem toen daar besteld. Hij stond, als ik me niet vergis, ook op de Engelse Amazone maar daar was hij een stuk duurder. Kwam door de Engelse Pond natuurlijk.

    • Real_Wappy

      Ik ben ook niemand.

  • Bridgeman

    Digital only gaat echt voorlopig niet gebeuren. Mensen zeggen al tien jaar dat het eraan zit te komen, en elke poging die gedaan wordt faalt gewoon kei- en keihard. Zie PSP Go.

    Weet je wat het betekent als games digital only zouden gaan?

    Gamestop failliet. Game Mania failliet. Elke online webwinkel die alleen games verkoopt, failliet. Walmart, groot deel van de inkomsten kwijt. En Bol. En Best Buy. En Media Markt. En nog twintig andere grote retail ketens.

    Retailers gaan echt niet aan de kant staan toekijken hoe hun complete inkomen ze effe door de neus geboord wordt. Krijgen ze geen games meer om te verkopen? Rot dan ook maar op met je consoles. En hoe ga je dan je shit verkopen aan gamers? Ze hebben retailers NODIG. Ze moeten wel.

    Ik hoor de laatste jaren zo af en toe hier en daar wat geluiden over een “tweede videogame crash”. Weet je wanneer ik denk dat dat gaat gebeuren? Als uitgevers ooit zo dom zijn om retailers volledig buiten te sluiten. Dan wordt er niks meer verkocht en klapt die hele industrie in elkaar.

    Accepteer gewoon dat je retailers en dus ook fysieke games nodig hebt. Mensen die hun games digitaal willen kopen het digitaal, en mensen die fysiek willen kopen het fysiek. Prima toch, dat we de keuze hebben? Waarom moet het nou het een of het ander zijn?

    • JW

      Ben ik het niet mee eens. De wereld is de afgelopen 10 jaar enorm gedigitaliseerd. Je hebt gelijk dat retail langer meegaat dan verwacht, maar jaar na jaar verliezen ze grip en het gaat steeds slechter met de game retail.

      Ik koop zelf mijn games ook allemaal online, het is goedkoper, makkelijker, geen cd en services worden steeds beter. De jongere generatie hecht zich al veel minder aan fysieke producten omdat ze opgroeien met digitale producten en diensten (denk aan online shoppen, etc). Naarmate ouderen ouder worden en nieuwe jongeren opgroeien zal het verlangen naar fysieke producten steeds minder worden denk ik. Publishers hebben ook baat bij online verkopen, het levert meer geld op en minder gedoe.

      Een winkelervaring zal altijd blijven, aangezien bijvoorbeeld kleding een toegevoegde waarde heeft om fysiek te zien/voelen. Een game heeft deze eigenschap niet, het is een digitaal product en je krijgt dus dezelfde ervaring, of je het nou online koopt of in een fysieke winkel.

      Retail heeft games meer nodig dan andersom. Het is de taak aan game retail om dit probleem op te lossen, hoe ga je een andere ervaring brengen bij fysieke games kopen? Ik heb hier geen oplossing voor en weet ook niet of er een oplossing voor is. Apps koop je immers ook in de Appstore, niet in de Apple store.

      • Bridgeman

        Maar nogmaals, je moet ook consoles verkopen. Anders kan je al die mooie digitale games van je überhaupt niet spelen. En als die retail wegvalt, hoe ga je dan je consoles slijten? Sony, Microsoft en Nintendo zijn niet alleen software makers, ze moeten ook hun hardware verkopen. En dat gaan ze zelf echt niet doen.

        • EMCgaming
        • JW

          Heb je gelijk in, maar ik denk dat daar een makkelijkere oplossing voor te vinden is dan game-retail een nieuw leven geven.

          Ik zie het wel voor me dat consoles gewoon via internet verkocht worden, een Amazon/Bol.com bijv.

          • Steez977

            Ja? Zie je dat echt voor je? Jij ben echt visionair man 😉

        • Steez977

          Waar? Mediamarkt, supermarkt, department stores, … De tijd van echte speciaalzaken is voorbij, tenzij je een meerwaarde kan bieden. Hier in Londen verkopen de game-pubs (Loading bar, secret weapon,…) ook consoles en games (meestal ook tegen scherpere prijzen). De community daarrond koopt ook liever bij hun dan in een random Game)

    • Harry

      Inderdaad. Fysieke winkels hebben nog steeds een grote rol in het aantrekken van casual gamers. Maar ook een stap als we verkopen dan alleen download codes is lastig voor retail. Een winkel als Game Mania verkoopt je veel liever een 2e hands fysieke game omdat ze daar veel meer winst op maken.

      Obligatory:

      https://m.youtube.com/watch?v=vqgSO8_cRio

    • EMCgaming

      Alleen vergeet je dat zoals J.J. en Boris al aangeven dat een groep steeds groter word ten kosten van de andere. Steeds meer mensen kopen digitaal dit maakt uberhaubt de retails marktpositie zwakker. Ze moeten dan haast wel consoles blijven verkopen om overeind te blijven, zo niet gaan de console makers dan andere manier zoeken om hun consoles te verkopen (online, via zichzelf of grote partijen zoals Amazon). Retailer heeft maar twee opties langzaam hun dood accepteren of andere manieren zoeken om hun games te verkopen oftewel zelf een digitale dienst maken. Zoals jij al zegt gaat dit waarschijnlijk voorlopig niet gebeuren maar het process kan wel versneld worden door dit soort of andere diensten omdat men inziet dat dit process niet te stoppen is. Een soort self-fulfilling prophecy

    • Steez977

      Hoeveel cd/platen/boeken – winkels en/of videotheken zijn er nog in je straat dan?

      • Bridgeman

        Media Markt verkoopt gewoon nog CD’s, boekenwinkeltjes zijn er zat. Niet in mijn straat nee, maar ik woon in een klein dorp. Dus veel meer dan een supermarkt en een snackbar vind je hier sowieso niet.

        • Berinho

          zelfs mijn ouders kopen geen cd’s meer. Ik kom ook bij de Mediamarkt en dan zie ik die dumpbakken vol liggen met dvds en cd’s. En dan lag ik eventjes om te bedenken welke stakkers daar nog intrappen. Digitale games is gewoon een kwestie van tijd.

          • Bridgeman

            Waarom stakkers? Ik zou ook best graag DVD’s verzamelen, heb er alleen geen ruimte voor omdat ik al mijn kasten vol heb staan met games.

  • EMCgaming

    Jullie hebben een hele grote doelgroep gemist, die er wel is voor kan zorgen dat deze dienst een succes word. De scorpio gaat ook xbox one games kunnen draaien. Mensen die dan net nieuw daar instappen kunnen gelijk voor een 10tje Halo, Gears, Sunset Overdrive, Quantem Break, etc. spelen ipv elk spel apart moeten kopen. Dat maakt de scorpio maar ook een xbox one s een veel aantrekkelijker product dan hiervoor. Bovendien merk je dat laatste tijd mensen veel geduldiger zijn met games kopen en vaak wachten tot die afgeprijst is dus kan me best voorstellen dat veel mensen gewoon zullen wachten tot een game p deze dienst komt vooral geien ze dan sws een korting krijgen om ‘m te kopen.

    • Thegladoss

      De Scorpio zal geen nieuwe groep aan gaan boren. Zelfs Phil Spencer zegt dat het een console is voor de “premium gaming customer”. De mensen die ook de dure Elite Controller voor 150 euro hebben gekocht.

      Dat is een groep die al lang en breed een Xbox One heeft. Volgens Spencer is dat een groep gamers “who buy the majority of the games, the person who’s playing the most games, spending the most hours, spending the most dollars”. Dat is op wie de Scorpio gericht zal zijn. Voor hun zijn al die Halo en Gears games helemaal niet nieuw.

      • BroerKonijn

        Jij snapt marketing niet helemaal. Het enige wat Phil Spencer met die uitspraak doet is de indruk wekken bij geïnteresseerden dat de Scorpio iets unieks wordt, iets speciaals, iets voor de consolegamer die veel gamet en die dat in de best mogelijke kwaliteit wilt doen dat er op een console mogelijk is. Als jij die gamer bent dan is deze console voor jou, dat is alles wat hij zegt.

        Hij wilt daarmee het verschil tussen de XB1S en de Scorpio benadrukken, hij wilt daarmee duidelijk maken dat de Scorpio een premium product wordt dus dat geïnteresseerden niet moet denken dat de console niet veel beter zal presteren dan een XB1S. Over de prijs zegt hij helemaal niets, Scorpio zal duurder zijn dan een XB1S zover is wel duidelijk.

        Hij zegt dus niet: “pas op want deze console wordt heel duur en luister naar de PS fanboys dat ik jullie deze console het liefst niet wil verkopen want het komt voor een 700-800 euro in de winkel te liggen”. En misschien ook wel, misschien wilt Microsoft juist wel dat fanboys dat roepen zodat de prijs alleen maar kan meevallen.

        Het is nogal naïef als je denkt dat iedereen al een console heeft staan, alsof de consolemarkt niet groeit. Microsoft probeert met Scorpio zeker wel een nieuwe doelgroep aan te spreken, die van de 4K gamer, de high-end console gamer. Een doelgroep waar Sony Playstation met hun PS4Pro de plank volledig heeft misgeslagen.

        • Henkie

          Developers mogen zelf weten wat ze met de kracht doen, het kan zo zijn je gewoon nog erg veel 1080p games gaat zien op 60FPS…

          • BroerKonijn

            Dat weet ik. Microsoft heeft niets te zeggen over hoe third party ervoor kiezen hun eigen games te bouwen, dat lijkt me logisch, maar Microsoft gaat het met hun first party games sowieso doen. De 1080p gamer gaat uiteraard ook verbetering zien op Scorpio, 1080p games draaien op PC ook beter dan op de XB1 dus het lijkt me sterk dat het niet op de Scorpio gaat gebeuren.
            http://www.windowscentral.com/project-scorpio-supersampling-for-1080p-tvs?utm_medium=slider&utm_campaign=navigation&utm_source=wp

          • Henkie

            Jaah dat verhaal heb ik gehoord, over super sampling en ant-aliasing in 1080p condities…

          • Henkie

            Ik zelf ga toch denk ik een nieuw windows10 game pc bouwen, met een GTX1070, 8GB ram, i7, 128gb sdd, een terabyte hdd… dit omdat ik met steam goed koper games kan kopen, vaak betere aanbiedingen, en met met steam link zo 60fps kan streamen maar mijn tv… zonder lag.

            En ik heb geen 4k tv dus oud dit prima!

          • BroerKonijn

            Dat is ook een optie. Ik wacht sowieso even af wat Microsoft deze E3 gaan laten zien, als het niet indrukwekkend genoeg is zal ik er mijn XB1 niet op inruilen.

          • Henkie

            De xbox heeft 1.2 teraflop en de scorpio 6 teraflop, dus games gaan er zo ie zo mooier uit zien op een 1080p tv dus dan betaal je 500-600E voor een upgrade en je bent toekomst bestendig mey 4k!
            Scorpio komt in december uit denk ik.

            PC of scorpio ik twijfel,

          • BroerKonijn

            Ja ik denk het ook, 500 euro zou een hele mooie prijs zijn.

            Scorpio komt ergens tussen 24 oktober en 22 november uit, ze hebben het naar het sterrenbeeld schorpioen vernoemd omdat dat hun target is; denk ik..

        • Thegladoss

          Ik ben blij dat jij voor ons kunt vertalen en uitleggen dat Phil Spencer eigenlijk precies het tegenovergestelde bedoelt van wat hij zegt. Handig!

          • BroerKonijn

            Ik denk dat “ons” niet het juiste woord is in jouw geval want jij behoort duidelijk niet tot de doelgroep die Microsoft probeert te bereiken, ik had het ook bewust over geïnteresseerden.

      • EMCgaming

        Misschien zal het aan mij liggen maar als ps4 gamer vind ik de scorpio wel interessant. Hij zal langer meegaan dan de S, met deze dienst zal ik veel xbox one games kunnen spelen die ik de laatste 3,5 jaar heb gemist en ik heb een goed ogende console waar ik de mooiste 3a games kan spelen.

        • Thegladoss

          Ja, denk dat het aan jou ligt.

          De meeste PlayStation gamers zullen overstappen op een Pro als ze al willen overstappen. Daar zijn al hun PSN games, vrienden en andere aankopen namelijk al en die console zal de games blijven krijgen die ervoor hebben gezorgd dat ze in eerste instantie voor een PS4 hebben gekozen ipv een Xbox One.

          Dezelfde reden waarom Xbox One gamers eerder naar Scorpio zullen overstappen dan naar een PS4 Pro.

          • Real_Wappy

            Als dat zo zou zijn dan had de Xbox One het niet zo slecht gedaan. De 360 was behoorlijk groot namelijk.

          • Thegladoss

            Dat was een overstap naar een hele nieuwe generatie, dat is hier niet het geval. Scorpio en Pro zijn upgrades die de meeste mensen niet zullen maken.

            Bovendien heeft niemand zich nu zo hard in de voeten geschoten als MS deed met de Xbox One reveal en launch. Dus waarom zou iemand nu in hemelsnaam van PS4 naar Xbox overstappen?

          • Real_Wappy

            Ik zie de Scorpio niet als een upgrade. En kan ook niet echt zeggen dat ik de stap van vorige generatie naar nu als een nieuwe generatie zie. Ik zie het eerder andersom met dat hele 4k gaming.

            Ik denk niet echt dat veel mensen daarvan op de hoogte waren. Denk eerder dat het te maken had met prijs en prestatie van de console en dat ze daarom die strijd hebben verloren/gewonnen. Daarom zou ik het niet raar vinden als de rollen zo meteen weer omgedraaid zullen zijn. Daarbij als jij wel gelijk zou hebben kunnen we ook nog wel wat voorbeelden van PS opnoemen waar ze zichzelf mee in de voeten hebben geschoten. Ik denk dat de meerderheid van de mensen alleen maar kijkt naar wat erop dat moment het beste is wat de markt te bieden heeft..

          • BroerKonijn

            Klopt, veel Xbox360 gamers zijn naar de PS4 overgestapt. Het gaat er uiteindelijk om op welk platform developers de meeste gamers kunnen bereiken met de minste inzet, dat is inmiddels Xbox want dat is een Windows10/DX12 machine geworden; iets waar de PS-fanboys en een groot deel van de gamesjournalistiek graag aan voorbij gaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat we straks hele grote exclusieve games op Windows zien verschijnen. Wie het laatst lacht die lacht het best. Ik gun Playstation hun succes maar na al het ongefundeerde overdreven getrap van PS-fanboys op de XB1 kan ik niet wachten op het moment dat Microsoft dat domme gelul de nek omdraait.

            Microsoft is niet harry’s frikadellenschuur in Chersonnisos, ze zijn onzettend aan het innoveren. Ik twijfel er niet aan dat zij de komende jaren de gamesindustrie zullen domineren, het moet heel raar lopen wil het niet gebeuren want ze zijn miljarden aan het investeren.

            Ik snap alle haat niet op dat bedrijf, ik denk dat we als gamers heel blij moeten zijn dat er zo’n grote speler actief is binnen de gamesindustrie. Dat er op ze getrapt werd toen ze met de XB1 niet goed hun best hadden gedaan begrijp ik, maar dat er nu nog steeds op ze getrapt wordt terwijl ze duidelijk bezig zijn met innovatie snap ik niet. Dat kan alleen maar bij mensen vandaan komen die hopen dat ze gaan falen.

          • Triyo

            ‘Het gaat er uiteindelijk om op welk platform developers de meeste gamers kunnen bereiken met de minste inzet, dat is inmiddels Xbox want dat is een Windows10/DX12 machine geworden’

            Nee.

            Bij (veel) multi-platform game developers ligt de prioriteit bij de PS4. Waarom? Simpel, marktaandeel. Het marktaandeel van de PS4 is mondiaal veel groter dan het Xbox One marktaandeel. Multi-platform developers richten zich op het platform met het grootste marktaandeel (grootste doelgroep voor hun games). Daardoor ligt de prioriteit van een developer vaak bij de PS4. Met als gevolg dat een game developer meer tijd en geld besteed aan het optimaliseren van hun product op de PS4.

            Waarom heeft de Xbox One (ten opzichte van de PS4) minder exclusieve games van multi-platform/onafhankelijke game developers? Wederom, marktaandeel. Als een multi-platform developer een game exclusief uitbrengt op de Xbox One, dan beperkt de developer zich tot het (relatief kleine) Xbox One marktaandeel. Het is financieel gezien dus onaantrekkelijk voor een developer om een game exclusief op de Xbox One uit te brengen. Tenzij MS het financiële gemis van een exclusieve release wegneemt bij de developer door (op voorhand) een enorme zak geld op tafel te gooien. Probleem voor MS is dat het mondiale marktaandeel dusdanig laag is, dat exclusiviteitsovereenkomsten met developers waanzinig duur zijn.

            Marktaandeel van de Xbox One? Wereldwijd onder de 30 procent.

            Dieptepunt bereikt? Nee. Iedere maand wordt het marktaandeel van de Xbox One kleiner, niet alleen in Europa maar ook in de US. Het Xbox marktaandeel op de Aziatische markt? Ongeveer 1 procent

          • BroerKonijn

            Wat nee?

            XB1 en straks Scorpio zijn onderdeel van het Windows10/PC ecosysteem, wat is daar zo ontzettend moeilijk aan om te begrijpen? Microsoft heeft het voor developers eenvoudiger gemaakt games van XB Scorpio naar PC of PC naar Scorpio en XB1 te brengen. Windows10 is een ecosysteem van 200+ miljoen gamers waar Xbox onderdeel van is, dat heeft Sony niet. Het duurt even voordat consumenten er de voordelen van gaan zien aangezien AAA games niet in een maandje worden gebouwd, maar Shadow of War, Resident Evil 7, COD IW zijn de eerste AAA third party UWP games, zodra Scorpio er is zullen meerdere volgen. Er zijn ook een aantal PC games voor Xbox aangekondigd, ik verwacht dat we dat de komende jaren veel vaker gaan zien. Ik maak me om games op mijn XB1 en waarschijnlijk straks de Scorpio niet zo druk, dat komt wel goed met Windows10.

          • Triyo

            Gast, gooi je ogen open. Het marktaandeel van de Xbox One wordt iedere maand kleiner. Het marktaandeel is sinds de allereerste dag dat de originele Xbox uitkwam in 2001 niet zo laag geweest. En het dieptepunt is nog steeds niet bereikt…

            Geen haat, geen afzeik reactie. Maar de realiteit.

          • BroerKonijn

            Ok man, blijf jij op je roze PS4 wolk zitten. Ik heb geen idee waar je het op baseert dat het Windows10 marktaandeel krimpt. Windows10 is de snelst groeiende Windows ooit, het doet het erg goed onder consumenten waarvan een groot deel gamers zijn. Komt wel goed met Microsoft.

          • Triyo

            Ik heb het over het Xbox One marktaandeel op de console markt, niet over Windows 10.

          • Henkie

            Oww ik dacht met de xbox one en s dan zal het beter zijn met het markt aandeel!

            Als de scorpio geen klapper wordt is het zwaar klote voor Microsoft om het zo maar even uit te drukken…

          • BroerKonijn

            Henkie die Triyo roept maar wat, hij heeft het erover dat het marktaandeel van XB1 wereldwijd krimpt maar hij weet dat helemaal niet. Zo beweert hij ook dat de XB1 het slecht doet in Amerika, terwijl de XB1 volgens de NPD die daar de grote marktonderzoeken doen in de VS vorig jaar 6 maanden op een rij beter is verkocht dan PS4 en in december nek aan nek is gegaan met de PS4 en de PS4Pro samen.

          • Triyo

            ‘aangezien de cijfers op vgchartz het tegendeel beweren’

            Gast, koop een bril lol.

            Zie je die gekleurde lijntjes? zie je dat het roze lijntje en het groene lijntje in november 2013 ongeveer gelijkwaardig zijn? zie je dat het roze lijntje en het groene lijntje door de jaren heen steeds verder uit elkaar groeit? Hoe groter het verschil tussen die twee lijntjes is, hoe groter het verschil in marktaandeel is. Het verschil in marktaandeel is nog nooit zo groot geweest als in januari 2017, en het marktaandeel van de Xbox One blijft maar zakken.

            Je kan roepen wat je wil, maar deze shit liegt niet.

          • BroerKonijn

            Deze shit liegt wel, want Sony maakt hun cijfers bekend die vgchartz vervolgens aanpast en Microsoft doet dat niet dus vgchartz gokt de cijfers van Microsoft.. Het is geen sterke bron, maar blijf vooral op je roze PS4 wolk zitten; ik ga niet mee met dat oppervlakkige gelul. De PS4 vs XB1 discussie doet er niet meer toe, het is PS4 tegen Windows10 daarom staat bij Sony ook het zweet op de rug aangezien ze net een mislukt stukje hardware in de markt hebben gezet die niemand begrijpt.

            Ik zal het je nog een keer uitleggen. Microsoft heeft de volgende devices waar ze games op kunnen verkopen; desktop PC, laptop, Surface, XB1 en straks XB Scorpio. Sony heeft; 1 en een halve PS4 die over 3 jaar niets meer waard zijn. Rara wie staat er beter voor denk je?

            Dit is een strijd dat Sony niet gaat winnen, het is verstandig van Sony dat ze PSNow naar PC brengen maar het wordt een zware strijd nu Microsoft ook nog een Xbox Gamepass brengt dat precies goed doet wat consumenten kut vinden aan PSNOW dus zelfs die dienst heeft Microsoft bij de kloten.

          • Triyo

            Keep the dream alive…lol

            Losers focus on winners, winners focus on winning.

          • Henkie

            jij praat over 2013 ?

          • Triyo

            Nee Henkie, de afbeelding laat het marktaandeel zien van november 2013 tot januari 2017. De jaartallen staan onder op de afbeelding. https://uploads.disquscdn.com/images/21b79567a547260c741cdb02a9a3e820407d24895da322828855c05b05673312.png

          • Henkie
          • BroerKonijn

            Dat er meer PS4’s zijn verkocht dan XB1’s ontken ik ook nergens, ik zeg dat de cijfers van XB1 niet bekend zijn dus die kan met miljoenen verschillen. Grove schattingen is een understatement, grove schattingen maken erg grote verschillen met de PS4 cijfers die bekend worden gemaakt. Wat Triyo beweerd is dat het marktaandeel van XB1 krimpt, dat is onzin en als het waar is wat hij zegt dan zal dat snel veranderen aangezien de XB1 in development een Windows10/DX12 machine is geworden.

            De PS4 vs XB1 is een beetje een stompzinnige discussie als je tegelijkertijd volledig negeert wat Microsoft met Windows10 aan het doen is. Het is sowieso een stompzinnige discussie, het is blijkbaar heel belangrijk voor de PS-fanboys dat hun console het beter doet aangezien ze zo ignorant kijken naar wat Microsoft met Windows10 aan het doen is. Als Windows10 niet aan de orde was had ik Triyo hier niet tegengesproken, dan had ik gezegd; inderdaad, Microsoft staat genadeloos achter. Maar ik weet beter, Microsoft staat in development jaren voor op hun concurrent en het is een kwestie van tijd voordat consumenten daar het voordeel van gaan zien..

          • Henkie

            Als puur kijkt naar het aantal verkochte ps4 vs xbox heeft hij wel gelijk denk ik… dat er meer ps4 verkocht zijn.

            Der zijn idd geen cijfers bekend van xbox/one/s

          • Henkie

            Die play anywhere games, is eigen het antwoord op steam… dit moet de strijd aan gaan met steam, een x een game ontwikkelen voor console en pc.

          • BroerKonijn

            Ik denk dat Destiny 2 door die mogelijkheid naar PC komt, dat wordt waarschijnlijk een UWP titel maar play anywhere hoeft het niet te zijn. Ik ben benieuwd of Destiny2 crossplay wordt op XB1, Scorpio en PC. Niet iedere UWP titel wordt automatisch als een play anywhere verkocht, de third party bepalen dat zelf.

            Je hebt gelijk dat play anywhere het voor gamers interessanter kan maken hun games in de Windows Store te kopen, maar ik denk dat het aantal gamers die en een XB1 en een game PC hebben staan in de minderheid zijn. Het zou kunnen dat die verhoudingen met de Scorpio gaan veranderen want er zijn veel hardware enthusiasts geïnteresseerd in de Scorpio. Het is wel ideaal als je af en toe ook een game op je laptop wilt spelen, want die hebben veel consolegamers wel.

          • Henkie

            Eigenlijk zijn dit dezelfde cijfers… Vgchartz berekenen zelf de verkoop cijfers aan de hand van publieke informatie/bronnen. Zo komen ze op een grove schatting, waarbij de cijfers van de playstation het makkelijkst te vergelijken zijn (Sony maakt de verkoop cijfers van de ps4 tenminste bekend, sold). Waarbij Microsoft cijfers bekend maakt over meedere platforms en xbone units shipped to sellers.

            een van de comments van een tweakers zegt dit !

          • Henkie
          • Triyo
          • BroerKonijn

            Dat weet ik dat jij dat bedoelt. Je snapt het niet maar dat geeft niet, het wordt voor jou op een gegeven moment ook wel een keer duidelijk.

          • Triyo

            Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt. Omdat Xbox een onderdeel is van Windows 10, heeft Microsoft in jouw ogen een aanzienlijke groep potentiële gamers binnen handbereik.

            Ik denk dat de Xbox op de pc er juist voor zorgt dat er minder mensen een Xbox console kopen. Waarom zou je een Xbox One/Scorpio kopen als je dezelfde games ook op je pc kunt spelen?

            ‘Je snapt het niet’

            Beetje denigrerend man. Maar goed, dat zegt meer over jou dan over mij.

          • BroerKonijn

            Weet je wie aan het krimpen zijn; Sony, al jaren. Dat bedrijf speelt geen relevante rol meer binnen de techindustrie, terwijl ze ooit zo groot zijn geweest. Sony loopt vandaag de dag constant achter de feiten aan zo ook nu met hun PS4Pro waaraan duidelijk te zien is dat ze hebben zitten slapen terwijl hun concurrent ze voorbij is gerend. Dat bedrijf heeft zo ontiegelijk veel mazzel gehad dat Microsoft hun XB1 launch in 2013 verneukte. Het enige wat Sony vandaag de dag nog overeind houdt is hun Playstation, ik vrees daarom ook het ergste voor dat bedrijf aangezien Microsoft geen grappen meer maakt.

          • Triyo

            De ongenuanceerde negativiteit, frustratie en jaloezie uit de Xbox hoek jegens de PS4 (Pro) samengevat in één zin…

            Losers focus on winners, winners focus on winning.

          • Henkie

            Als gaming of entertainment doel weet in niet of microsoft het beter doet dan apple, android of osx…

            Maar gewoon de business en zakelijk kant van het bedrijfs leven is Microsoft nog wel het een meester!

    • BroerKonijn

      Dit is een dienst die vooral de budgetgamer gaat aanspreken, dus zal het vooral de XB1S een boost geven want eind van het jaar heb je waarschijnlijk een XB1S met 100 games voor onder de 200 euro. Ongetwijfeld dat Scorpio gamers hier ook gebruik van zullen maken maar ik denk dat dit voorlopig vooral voor de budgetgamer die niet vaak games koopt een erg goede deal wordt.

      • Henkie

        Ik ben het eens met EMCgaming.

        dat zou mijn kunnen overhalen van uit de pc om ssx tricky te spelen en de pc links te laten liggen…

  • Pascal Tettero

    nieuwe games zouden nooit werken voor mensen die veel gamen dan. 10 euro en je speelt 2 games uit die je dan waarschijnlijk nooit zal kopen, dus voor 10 euro speel je aan 120 euro games uit..

    • Steez977

      De vraag is, wat is financieel interessanter: 1000 mensen die 1 euro betalen, of 100 mensen die 10 euro betalen (simplistisch voorbeeld). Op dit moment is het misschien 50-50, maar zodra een kritieke massa bereikt is, waar meer mensen ook een (klein) % bijdragen aan de omzet van games die ze niet spelen, kan het dus zijn dat zo een model financieel interessant wordt.
      Net zoals de meeste sportscholen draaien bij gratie van mensen die een abbo nemen en nooit komen opdagen, en niet op de JJs die dagelijk ijzer duwen.

      • Pascal Tettero

        dan nog 10 euro en 120 euro zit wel een groot verschil in, jij verwacht misschien de nieuwste games te kunnen spelen voor 10 euro..
        misschien de allernieuwste games voor 2 uurtjes, want in 1 maand kan je wel een game uitspelen. de multiplayer games zal je misschien nog kopen maar de singleplayer games niet meer.
        ze moeten 100% geen verlies maken ermee natuurlijk, je denkt misschien haha lekker profiteren en vervolgens verdwijnen er meer studio’s omdat ze te weinig geld verdienen.. wil jij over 10 jaar alleen nog indies spelen misschien?

        • Steez977

          Om bij het Netflix vb te blijven (wat niet het beste vb is maar kom): Ik heb Netflix en keek enkel Stranger Things, maar ik betaal eigenlijk (samen met alle andere abbo’s) ook een klein deeltje van de productie van de tig andere shows die Netflix heeft.

          AAA games worden stilaan onbetaalbaar, het aantal gamers die volle pot wil betalen neemt af (free to play, 2nd hand, sales, trage aangroei echt hardcore gamers). Idealiter draagt iedereen toch een steentje bij zodat alle type games kunnen blijven bestaan.

          Nu gaan candy crushers niet the witcher subsidieren, maar in een model waar iedereen maandelijks iets afdraagt, kan de koek misschien weer groter worden.

    • Rick James Sanchez

      Dat is het bezwaar wat ze aanvankelijk ook tegen Netflix aanbrachten. Net als Steam sales, doe het weg voor een echt laag bedrag, maar enorm veel mensen kopen het plots. Maar niet voor €10 in de maand natuurlijk. Misschien iets als €30 in de maand. Voor mensen die veel gamen kan dit uit.

  • Steez977

    Geen ander verkoop-model? CD vs Spotify, DVD vs Netflix, CDRom vs Office365. Alles gaat uiteindelijk naar maandelijkse / flat fee (desnoods met verschillende betaal-lagen) evolueren. Als je dat niet ziet. Meer betalen voor films die net in bios zijn etc. wordt nu al mee ge-experimenteerd.

    Voor omgerekend 20 euro pm heb ik elke game (fysiek) thuis die ik wil (dus ook elke triple A en op launch day+1) in een roulatie systeem, en dat is fantastisch. Wanneer de digitale versie hiervan er is, en men kan het financieel bolwerken gaat iedereen overstag.

    Deze week wederom enorm veel nieuws over Amazon game studios en de Twitch stand-alone app (potentiele aanval op Steam met game verkopen), maar niks in GK. Kan je wel weer zeggen dit was al opgenomen, maar de Twitch/Amazon piste is nog bijna niet ter sprake gekomen. De diepe zakken, logistiek, cloud capaciteit en “het moet tig jaar geen winst maken” model van Amazon moet iedereen toch op z’n minst bij elke conversatie over “de toekomst van game(distributie)” meenemen?

    Blij dat JJ nog een beetje tegengas geeft want Boris (iPad wordt niets, ik heb mijn Netflix na 1 maand gratis opgezegd) zit er naast vrees ik. Beetje lange termijn visie ipv alles meteen af te schieten. Je moet niet alles meteen tof vinden of hypen, maar een meer open kijk over zou denk ik interessantere discussies opleveren. Het is makkelijker om af te breken dan om op te bouwen. Boks.

    • Bridgeman

      Ik weet niet hoor maar bij de Media Markt liggen nog gewoon schappen vol met blu-rays en DVD’s. Die zijn nog gewoon te krijgen. CD’s ook trouwens.

      • Rick James Sanchez

        Met techniek gaat er vaak niet echt iets weg, maar er komt meer bij. Vinyl is ook weer terug gekomen op een gegeven moment. Maar een iTunes en Spotify is wel veel populairder.

    • Rick James Sanchez

      Goed punt, maar Boris had TOEN gelijk, toen Netflix net uit was in NL was het te duur voor wat je kreeg, het aanbod was toen te beperkt. Nu heb ik ook Netflix, was toen ook voor mij niet interessant.

      • Steez977

        Moraal van het verhaal: laten we niet alles meteen afschieten/afdoen omdat het nu niet werkt/op punt staat/populair is. 🙂

  • FiFtyEuro

    Ik hoef geen abo voor games. Vraag mij af of Xbox eigenlijk een plan heeft hoor, ze zijn op elk vlak terug ingehaald door Sony en doen er niks aan. Als ik de deals op budgetgaming zie heb ik elke week medelijden met mensen die enkel Xbox hebben. Als ze daar al zo gierig op kortingen zijn vraag ik me af wat er in dit nieuwe pakket zal zitten. Op PlayStation 4 heb je geen backwards features nodig hoor, daar komen gewoon nieuwe games op uit.

    Scorpio zal ook geen native 4K aankunnen en elke game moet ook speelbaar zijn op Xbox One (S).. Xbox Scorpio zal wederom geen gamesconsole zijn maar gewoon een console, want games hebben ze niet.

    Dit eindejaar een Switch met Mario of PS4 met topper voor €350 of een Scorpio voor (ik schat minimum) €500? Succes daarmee.. Als de Scorpio een wereldrelease heeft.. Of kunnen jaartje wachten.

    • optimuspecs

      Natuurlijk, want Halo Wars 2 is geen nieuwe game zeker. Gears 4, Forza Horizon 3, Dead Rising 4, Quantum Break, Astroneer. Allemaal oude games zeker.

      Ik vraag me echt af of mensen zoals jij, die dit soort onzin schrijven, hun eigen onzin geloven.

      • Michel

        Het niveau glijdt steeds meer af, ik neem de moeite niet meer om dit soort stompzinnige reacties steeds weer van repliek te voorzien. Bewonderenswaardig dat jij dat wel doet.

        Het kleine beetje expertise dat aanwezig is, richt zich hoofdzakelijk op de PS4, de vlag ‘Gamekings’ dekt de lading niet geheel meer.

        Ik beleef overigens erg veel plezier aan Halo Wars 2.

        • optimuspecs

          Lol. Precies. Ik vraag me dan oprecht af, of zo’n iemand zijn eigen bullshit gelooft en waarom hij dat wil tentoonstellen.

          Helaas denk Gamekings idd de lading niet meer. Al een tijdje niet. Het kan nu even goed de Burger Kings heten.

          Goed dat je met veel plezier Halo Wars 2 speelt. Altijd goed wat positieve feedback ook te horen. Veel meer plezier ermee en we wachten af wat meer voor toffe games dit jaar nog zullen verschijnen.

        • Sylmaron

          Dat de nadruk op PS4 ligt heeft Microsoft vooral aan zichzelf te danken.

          • Michel

            Dat betekent niet dat er ongefundeerde uitspraken, zoals een bepaald persoon deed, gepast zijn.

      • Falmaiya

        Wat hebben al die pc games hier mee te maken?

        • optimuspecs

          Je avatar zegt meer dan genoeg. Ga maar wat gebruikte ondergoed ruiken in Japan.

          • Falmaiya

            Dat is geen antwoord op de vraag. Waarom een hoop pc-titels opnoemen als iemand stelt dat de Xbox One geen exclusieve games meer krijgt?

          • optimuspecs

            Sorry, maar de hele discussie over exclusives heb ik gemist. Waar zie jij precies het woord exclusives?

          • Falmaiya

            Oh, jij was gewoon multiplats aan het opnoemen. Dat verklaart het. Vond het al vreemd dat iemand daadwerkelijk namen van games kon noemen wanneer het over nieuwe Xbox One exclusives gaat.

            Maar je hebt gelijk, de Xbox One heeft inderdaad wel inferieure versies van games die op andere platformen in een betere staat ook te krijgen zijn.

          • optimuspecs

            Precies. Of terwijl je hebt maar wat uitgekraamt dat komt uit je eigen fantasie en naïviteit.

            Goed, dat gezegd hebbende hoef je je echt geen zorgen te maken voor de XB1. Phil Spencer heeft al gezegd dat in de toekomst Microsoft ook alleen voor de XB1 zal uitbrengen.

            Verdere onzin die die je hier uitkraamt heeft geen zib on verder in op te gaan . Het is duidelijk dat je fantasie op hol slaat.

            Zoals ik al zei, ga lekker gebruikt ondergoed ruiken in Japan.

          • Falmaiya

            Ik kijk met smacht uit naar de eerste Xbox One exclusive sinds 3 jaar!

          • optimuspecs

            Lol! Halo 5 en Sunset Overdrive zijn echt niet 3 jaar geleden. Dus weer zit er je onzin te praten.
            Dat je zoveel energie erin steekt. Het is duidelijk dat je niet weet waarover je praat… Ongeloofwaardig en zielig. Lol. Ik heb wat beters te doen.

          • Falmaiya

            Halo 5 is meer dan 1,5 jaar geleden, eer die niet bestaande Xbox One exclusive eindelijk het levenslicht ziet zitten we aan 3 jaar. Als het niet meer is.

            Hoewel ik ook een Scalebound, Phantom Dust of Fable Legends situatie niet uitsluit. Het is tenslotte nog altijd Xbox waar we het over hebben.

          • optimuspecs

            Dus weeeeeeeer zit je onzin te praten. Het is weer je fantasie die je zegt dat je 3 jaar zit te wachten op een xb1 exclusive. Ik kan niet verder door met het bijscholen van je ignorantie.

            Hoe en wanneer Microsoft iets zal uitbrengen, heb jij geen flauw idee. Weer een uitspraak van je die ik in de wind sla.

            Fable legends en Scale Bound zijn ( voorlopig) gecancelled, maar je doet natuurlijk net alsof Sony en Nintendo geen games cancellen. Weet je hoeveel ps3 games geadverteerd zijn en nooit uitgekomen? Nou gezien je niveau denk ik dat je dat ook niet weet.

          • Falmaiya

            Daarom zeg ik ook dat het waarschijnlijk langer zal duren dan anderhalf jaar.

            Maar wie weet, misschien dat de nieuwe Halo al over een jaar komt ipv anderhalf jaar en de PC overslaat. Maar betwijfel het.

            De datum bedoel ik dan, niet de game. Aangezien er naast Halo, Gears en Forza geen goede games meer verschijnen van Microsoft’s studio’s.

          • optimuspecs

            Ah jouw mening. Maar gezien je weinig tot niks weet, moet er daar zeker geen waarde aan gehecht worden.

          • Falmaiya

            Nee, is geen mening. Is simpelweg een feit dat er verder niks meer van Microsoft komt.

            Het is allemaal redelijk bedroevend.

          • optimuspecs

            Ja het is jouw mening. Weer kraam je wat onzin uit zonder argumentatie of bewijs. Beargumenteer dat eens als je kan. Verder dan je kinderachtige reacties kom je niet. Zoals ik al zei, je avatar spreekt voor zich. Ga maar lekker snuffelen aan die vuile Japanse onderbroeken.

          • Falmaiya

            Mijn argumenten zijn metacritic. Enkel de jaarlijkse Forza haalt nog goeds cijfers. Naast dat is het alleen maar rotzooi.

            Sony en Nintendo komen deze maanden met de ene na de andere top titel aan. MS heeft Halo Wars 2. Hilarisch.

          • optimuspecs

            Lol! Dus metacritic is jouw argument om te zeggen dat het slecht gaat met de Xbox? Je bent dommer dan wat ik dacht.

            Halo Wars 2, 79 critic score
            Gears 4 , 86 critic score
            Quantum Break, 77 critic score
            Forza Horizon 3, 91 critic score

            Is dat allemaal slecht? Lol. Om te vergelijken Horizon ZD staat op 89,is dat veel beter dan 86 dan GEARS 4?

            Bovendien zeg je dat Sony en Nintendo de ene na de andere toptitels uitbrengen. Welke dan? Behalve Horizon ZD en Zelda?
            Koeien melken van Nintendo of Yakuza die met 84 lager staat dan Gears 4 en Forza Horizon 3 ? Want Nier is volgens JOUW definitie een pc game toch? Ahaha. Welke ” toptitels” hebben Sony en Nintendo nog voor 2017?
            Het jaar is pas begonnen kiddo…Er moet nog veel gebeuren voordat iemand maar een zinnige uitspraak kan doen.
            Wil je nog meer onzin kwijt?

          • Falmaiya

            Ja, Forza is de enige goede score.

            Het laat ook goed zien dat er verder niks van redelijke kwaliteit is behalve Forza, Gears en Halo. Redelijk gênant.

            Maar goed, dat is Xbox. Geen exclusives, en zelfs de console exclusives halen de 90 niet. Zeer trieste zaak

          • optimuspecs

            Lol! JOUW mening weer. Ik vermaak me ontzettend met mijn Xbox spellen.
            Sunset Overdrive 81 op Metacritic.
            Ohri The Blind Forest 88 op Metacritic

            Hmmm…Heerlijk. BlijF jIJ maar lekker kakelen terwijl ik lekker verder game.

            ps. Al gehoord dat de PS4 spellen ook nu naar Windows komen met ps now????

            Tot daar je ” exclusives”…AHAHAHAHAHHAHAHAHAHA

          • Falmaiya

            Waar zijn de exclusives dan?

          • optimuspecs

            Ga maar het nieuws lezen, in plaats dat je zoveel onzin zit te schrijven op internet!
            Dikke dikke doeiiiiiii voor je ” ps4 exclusives”.. DIKKE DOEIIIIII

          • Falmaiya

            Maar waar zijn ze? Waar zijn de geweldige Xbox exclusives van 2016 en 2017?

            Die moeten er toch wel zijn in twee hele jaren? Toch?

          • optimuspecs

            DIKKE DOEI voor de ps4 exclusives. Die komen allemaal naar MICROSOFT WINDOWS nu.
            Loontje komt om zijn boontje. PS$ geen exclusives meer…AHAHAHAHAH.

          • Falmaiya

            Wil jij zeggen dat de Xbox one in twee jaar geen enkele fatsoenlijke exclusive heeft gehad? Niet een!?

            Wow! Wat een armoe…

          • optimuspecs

            DIKKE DOEI voor de ps4 exclusives. Die komen allemaal naar MICROSOFT WINDOWS nu.
            Loontje komt om zijn boontje. PS4 heeft geen exclusives meer…AHAHAHAHAH.

          • Falmaiya

            2 jaar. 0 exclusives.

            Wew.

            Ondertussen krijgen de PS4 met Horizon, Persona en Uncharted, en Switch met Mario, Xenoblade en Splatoon meerdere top exclusives per jaar.

            Wew.

          • Greenekitten

            Ik weet niet wat ik indrukwekkender vind, jouw dedicated trolling of het feit dat optimuspecs blijft bijten.

            Hoewel het natuurlijk wel erg makkelijk is om hem te triggeren…

          • Falmaiya

            Maakt het niet minder vermakelijk.

          • optimuspecs

            Lol! Die ps4 spellen komen allemaal lekker naar MICROSOFT’S WINDOWS!
            Mario, Splatoon, koeien melken en cowboytje spelen zijn alleen interessant voor kiddos als jij, die avatars van kleine Japanse meisjes hebben en aan vuile Japanse onderbroeken ruiken.

          • Falmaiya

            Maar Horizon, Persona en Uncharted zijn niet op Windows?

            Nog steeds geen antwoord op mijn vraag though. Klopt het dat Xbox One geen een fatsoenlijke exclusive heeft in twee jaar tijd? Want dat zou wel heel sneu en triest zijn.

          • optimuspecs

            ALLE PS4 EXCLUSIVES NAAR MICROSOFT WINDOWS. JOEPIIIIIIIIIIIIIII

            WELCOME TO MICROSOFT WINDOWSSSSSSSSSS.
            PS4 IS ECHT OVERBODIG NU!

          • Falmaiya

            Ik weet zeker dat je daar een bron voor hebt.

          • optimuspecs

            Internet + nieuws + lezen + IQ

          • Falmaiya

            Oh, je verzint het dus gewoon zoals je wel vaker doet.

            Dat is niet gezond hoor!

          • optimuspecs

            Met dat laatste heb je wat probleem idd.

            Probeer dan Internet + nieuws + lezen

          • Falmaiya

            Waar is de bron dan, meneer fantast?

          • optimuspecs

            Probeer dan Internet + nieuws.

          • Falmaiya

            Nee, degene die de claim maakt heeft de bewijslast.

          • OsirisNLD

            Beetje jammer zo’n reactie, optimuspecs. Direct op de man spelen.

          • optimuspecs

            Beetje jammer? Dacht je dat zijn vraag echt een oprechte vraag is?
            Hij neemt speciaal even de tijd om die vraag aan me te stellen omdat hij in zijn hoofd mij pijn doet ermee. Waarom zoveel moeite? Hij krijgt gewoon wat hij verdient.

      • FiFtyEuro

        Halo Wars 2, Gears, Forza, Dead Rising, Quantum Break kan ik spelen op pc aan 1080p/+60fps..

        Halo Wars 2 en Dead Rising heb ik aan me laten voorbij gaan. Halo 5 is de enige echte exclusieve game dat ik speel op Xbox One. Sunset Overdrive spreekt me niet aan, kan goed zijn. http://gematsu.com/exclusives/xbox-one , zie je nog goede rode titels?!

        Vergelijk gerust eventjes.. http://gematsu.com/exclusives/ps4

        Als je ziet wat een grafische kaart kost die 4K/30fps aankan dan gaat die nooit in Scorpio zitten of ze gaan met enorme prijs zitten. Als je afgaat op bijna alle sites/YouTube channels kom je tot deze conclusie.

        Crackdown 3 gaat echt niet de consoleseller zijn hoor. Die game spreekt veel te weinig mensen aan. Ze gaan met iets anders moeten komen.

        Ik zal wel zien tijdens E3 of ik al dan niet preorder plaats. Vergeet niet dat het om een grafische update gaat hé. Alle games zouden ook speelbaar moeten zijn op gewone Xbox One. Sommige hier verwachten wonderen blijkbaar.

        • Henkie

          Droom verder!

          Ik zal je gelijk geven als er geen een AAA game op de scorpio 4k kan spelen, maar je moet meer onderzoeken dan alleen youtube…
          Het heeft namelijk met meer te maken dan alleen grapische kracht!
          Ik zou nog maar even verder onderzoeken!

          Maar goed ik heb de screen shot op geslagen.een in zal het onthouden!

        • BroerKonijn

          Net zoals een 8 core CPU die even goed of beter is dan die van Intel nooit onder de 1000 euro zou kunnen zijn terwijl AMD deze maand meerdere voor onder de 500 euro op de markt heeft gebracht. Je hebt geen idee wat developers uit de Scorpio hardware kunnen halen en wat de prijs is die Microsoft betaalt.

        • optimuspecs

          Ja, je kan ze op Windows 10 spelen. Gewoon een Microsoft platform dus.
          Maar dat betekent niet dat je kan zeggen dat er geen games uitkomen op de xb1 toch? Als je zoiets zegt dan praat je toch onzin? Feitelijk onjuist dus.
          Dat jij ervoor kiest om op je pc te spelen geen probleem. Dat is juist de bedoeling van Microsoft.
          Maar er zijn miljoenen console gamers, die niks willen horen van pc gaming. En die genieten van alle console exclusives titels die op de xb1 uitkomen. Of wordt een game minder goed als het ook op pc uitkomt?

          Of Crackdown wel of niet een console seller is zal mij worst wezen. Ik ben geen accountant voor Microsoft. We zullen zien als de game uitkomt wie het wel of niet aanspreekt. Crackdown 1 was een succes, dus ik heb geen reden om nu al vanuit te gaan dat deel 3 geen succes zal zijn.

          • FiFtyEuro

            Ik persoonlijk vind dat de exclusives op Xbox wat aan de magere kant zijn.. No offence maar de Wii U heeft er meer.

            http://www.gamerankings.com/xboxone/index.html Wat een exclusieve toppers in deze lijst! Forza…

            Het beste is altijd alle platformen te hebben, kan je gewoon alles spelen. Als je deze generatie enkel de Xbox One hebt gehad heb je wel iets gemist van games vind ik persoonlijk. Maar ja, wie wil nu goede games spelen…

            Ik sta volgens mij niet alleen in mijn mening want de PS4 is echt aan het knallen.

          • optimuspecs

            Ow maar dat de ps4 DIT JAAR aan het knallen is, zijn we met elkaar mee eens. Maar het jaar is pas begonnen.
            XB1 heeft nog 9 maanden om toffe titels uit te brengen… Dus dat de ps4 2017 sterk is begonnen, zegt helemaal niks.

            Behalve Uncharted 4 en Bloodborne heeft de ps4 weinig toppers gehad tot 2017. En bloodborne us best wel niche titel en niet mijn ding.
            Ik ben sowieso voor de xb1 en ps4 kopen. Ik ben geen pc speler en Nintendo heeft weinig games die ik leuk vind, characters kunnen weinig tot niet praten en zo kan ik doorgaan.
            En ik sta ook niet alleen in mijn mening.

          • BroerKonijn

            Je kunt waarschijnlijk je gameplaybeelden in 4K streamen met Scorpio, dat is een grote verbetering ten opzichte van de 720p die XB1 kan. Er komt in Scorpio dus waarschijnlijk een Ryzen(custom) CPU te zitten want de XB1 CPU trekt het uitsturen van een 4K stream echt niet terwijl je een game aan het spelen bent.

            Ik heb de indruk dat Microsoft met een 4K capabele machine gaat komen.

            Windowscentral komt vrijwel nooit met bullshit geruchten aanzetten, maar het is nog een gerucht..

            http://m.windowscentral.com/project-scorpio-hevc-internal-psu-4k-game-dvr?utm_medium=slider&utm_campaign=navigation&utm_source=wp

      • Niet oud maar wel kutgames 😛

        • optimuspecs

          Tja, over smaak valt niet te twisten. Heb je ze allemaal zeker gespeeld 😛

    • Henkie

      Gelukkig werk jij bij Microsoft en weet jij dat er geen een AAA game native 4k gaat draaien…

      Ik heb er een screen shot van gemaakt, dan plaats ik dit weer als je ongelijk hebt… zo veel arrogantie poeh daar wordt ik echt misselijk van !
      We gaan het mee maken met de E3 🙂 over een paar maanden plaats ik dit weer :)!

    • Henkie

      Jij hebt ook nog niet eens is research gedaan over 4K en scorpio… je hebt er geen kaas van gegeten!

  • Zrmi

    het is wel leuk, maar zolang het bij oude games blijft zullen het altijd games zijn die als ik ze had willen spelen al lang gekocht/gespeeld had… Als ze enige kans van slagen willen zullen ze gewoon nieuwe games op de release moeten toevoegen. Ook al maak je dan de prijs wat hoger.

  • itsalaser

    Ik kan Boris soms echt niet volgen. Winkeliers willen mogelijk de consoles niet meer verkopen als ze geen games later meer kunnen verkopen? Hoe werkt dat dan in de pre-order wereld van nu? gaan ze een maand van te voren naar de winkelier om de hoek?

    Goed dat jullie Crackdown noemen, dit zou de eerste grote cloud computing game moeten worden. We zullen zien wat het effect daarvan gaat worden. We zullen zien wat Scorpio gaat brengen voor Cloud Gaming.

    Is niemand van Gamekings een xbox insider? beetje raar

  • FGras

    Scheerapparaat reclame.. De gemiddelde bezoeker heeft hier toch nog geen baardgroei?

    • Flap Drol

      Ik kreeg pechtold.

    • Ik Nix. Maar ja ik ben ook premium 🙂

  • Triyo

    Ik voel dit hele Xbox Game Pass/PlayStation Now verhaal totaal niet.

    Als ik een game tof vind, dan wil ik de game spelen wanneer het mij uitkomt, niet wanneer het Microsoft of Sony uitkomt. Er worden iedere maand games toegevoegd aan Xbox Game Pass maar er worden ook iedere maand games verwijderd uit Xbox Game Pass. Dus op maandag speel je game A, maar op dinsdag kan game A verwijderd zijn.

    Persoonlijk koop ik al mijn games digitaal. En ik steek letterlijk honderden uren in de games die ik tof vind. Met veel van de games die ik speel voel ik een verbinding, soms zelfs een emotionele verbinding. Voor mij is het belangrijk dat die verbinding/ervaring bij me blijft. Daarom koop ik mijn games. En zal ik nooit gebruik maken van huurconstructies als Xbox Game Pass of PlayStation Now.

    • optimuspecs

      Net als jij, koop ik ook altijd mijn games nieuw en digitaal.

      Maar even om jouw voorbeeld te pakken… Eenmaal dat jij game A gedownload hebt, zal je het gewoon door kunnen spelen. Ookal wordt het later verwijdert uit het aanbod van de XB1 game pass.
      Zolang je gewoon die 10 euro per maand betaalt, blijft het voor jouw speelbaar.

      • Triyo

        Terecht punt, ik heb mijn comment aangepast.

  • Rick James Sanchez

    Als ze het echt goed willen doen creëren ze een programma waarbij je ALLE games, ook nieuwe, altijd kan spelen, overal waar je inlogt op je account. Als ze het zoals Netflix willen doen moeten ze er volledig voor gaan. Als je alles kunt spelen zullen veel mensen wel bereid zijn om meer te betalen (meer dan die €16).

  • FGras

    Ik wilde Playstation Now proberen, maar t werkt blijkbaar niet op OSX..

    • optimuspecs

      Nee. Windows, sommige Samsung en Bravia tv’s en Sony blu rays. Je hoeft dus geen PlayStation console voor te hebben.
      Ik denk niet dat ze ooit osx zullen ondersteunen. Wie weet..

      • Dit klopt wel, maar niet voor lang meer …
        Sony stopt 15 maart met deze gamestreamingdienst op smart-tv’s, PS TV en PS Vita
        Dus vanaf die datum zal PS Now alleen nog maar werken op de PS4 en op Windows-pc’s

        • optimuspecs

          Ja, weet ik ook. Bedankt voor de aanvulling. Het ging me meer om om even aan te geven dat OSX niet ondersteund wordt en waarschijnlijk nooit ondersteunt zal worden.

      • FGras

        Ik denk t wel. Dat is juist de groep die zonder veel gedoe veel kwaliteit wil.

  • Emiel van Daele

    Ik denk dat je deze pass in een ander licht moet zien.
    De meesten hier zijn gamers. Deze dienst is niet primair voor ons gamers. Deze dienst is voornamelijk voor consumenten! Vaders en moeders die een console kopen (Xbox of PS, net welke de goedkoopste in de winkel ligt) en geen zin hebben om dure games te kopen voor de kiddos. Als zij deze dienst zien happen ze toe vanwege de enorme back catalog die geen druif kost. Dit gaat echt een succes worden.

    Overigens hoor ik JJ iets roepen over 1 week Battlefield. Alle games zijn minimaal 1 maand beschikbaar. Spencer heeft gezegd dat de beschikbaarheid en de duur daarvan bij uitgevers ligt. Hij wil minimaal 1 maand omdat het anders een demo platform gaat worden. Dat wil hij absoluut niet.

  • Boris denk toch altijd weer ff te vertellen hoe ’t zit. Ik vind ’t echt te grappig om te zien hoe boris in 10 minuten een idee de grond in kan stampen waar waarschijnlijk 10tallen mensen al een jaar over aan het brainstormen zijn.
    Als het 0 kans van slagen heeft zal microsoft er niet aan beginnen.
    Ik vind het wel een goed idee. Als Microsoft op deze manier de service wil uitbreiden en ook oudere games en misschien wel online exclusives wil gaan aanbieden is dat een goed ding.

    Persoonlijk heb ik liever fysieke games maar ik weet dat de dag er aan gaat komen dat het digitaal Only gaat zijn.
    Ik ga er wel van uit dat ze een goede visie hebben wat betreft het aanbod met in gedachte de scorpio.
    Als dit ook redelijk op gaat pikken zullen Sony en Nintendo snel volgen.

  • RomeoNovember

    Wat is dit weer een nutteloos boris lult een eind in de rondte item

  • Dennis Greve

    Ik wil gewoon iets fysieks in me handen hebben! Anders ga ik wel weer verder met me Nintendo.

  • ??
  • Chahid B

    Nee ik geloof niet in eindes van winkels. Dat is echt onzin tuurlijk het worden minder en ja online gaat het deels overnemen. Maar je kan ook folders online lezen. Toch willen de meeste mensen nog altijd papieren folders. Uiteindelijk is hetzelfde geval met winkels en fysieke games.

  • Logic

    Al moet ik wel zeggen met playstation now, ik kan het op me computer spelen en soepel 😀 en alles word opgeslagen. Zodat ik weer verder kan gaan op me ps4 of ergens anders. Is wel een grote plus.

  • Julian Burford

    Sea of Thieves heeft letterlijk nu al maanden elke week updates en nieuwe gameplay footage, interviews en alpha’s. Just Sayin.

    https://www.youtube.com/channel/UCtt2JqBTG-KoBae4F0Ay2tg/videos

    Game ziet er overigens gruwelijk leuk uit.

Volg gamekings ook op social media Google Plus Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsTVGamekings LivePremiumMerchE3 2017