Menu Premium

Premium Content

of Word Premium

Premium: Mobiele Games, willen we daar nog wel voor betalen?

Google Plus Emiel Kampen
Google Plus Jan Johan Belderok
16/02/2017 0 Tweet Het Like/Deel Het

Het is een ho-topic in game-land, en precies daarom hebben we het er over in deze Premium: Mobiele Games, willen we daar nog wel voor betalen? We hebben ze namelijk allemaal wel eens gespeeld. De Pokemon Go’s, Super Mario Run’s, Angry Birds en ga zo maar door. Deze games zijn vaak gratis, maar zijn wij er dan nog wel toe bereid om te betalen?

Vandaag heeft JJ twee doorgewinterde gasten uitgenodigd in de studio. Onze eigen Emiel die de maker van Should Shoot is. En Herdjie Zhoe, Co-Founder van Lucky Kat Studio’s, die samen met zijn team onlangs de enige echte Grumpy Cat-game heeft gemaakt!

Emiel heeft zijn game bijvoorbeeld wel met een prijskaartje in de app store gezet, terwijl Herdjie Grumpy Cat gratis heeft uitgebracht. Herjie verdiend zijn inkomsten vooral met in-game purchases en advertenties, terwijl Emiel het vooral moet hebben van de aankoop van zijn game. Kortom de mobile game industrie is een moeilijke plek als het om geld verdienen gaat. Maak je deze keuze om je game betaald uit te brengen of ga je zoals JJ zegt: ” Je kind gratis weg geven?”

Een interessante discussie over dit onderwerp, waarom brengt bijvoorbeeld een Nintendo geen mobile Mario Kart uit? Een gouden concept wat iedereen zou kopen, maar het komt er maar niet… Benieuwd wat JJ Herjie en Emiel’s mening is over Mobile Games? Je weet wat je te doen staat.

 

Loading...
  • okkies master

    mobile games zijn producten om snel de tijd mee te doden en dit kan soms een plezierige ervaring zijn,

    console / pc games zijn producten die ik aanschaf om om een X aantal uur een plezierige content te beleven.

    waarom is dat nu eenmaal zo ?
    omdat games zo zijn gevolueerd. dezelfde evolutie vind nu plaats in de “indie” scene

  • ghettosteyl

    De enige game waar ik voor betaald heb ik de mobiel is Rollercoaster Tycoon voor 7 euro, ik heb er zeker geen spijt van. Ik denk inderdaad dat de meeste mensen alleen bereid zijn te betalen voor gevestigde IP’s omdat dit ook een soort van kwaliteitswaarborg geeft.

  • Soulreaver

    Het grootste gedeelte van de mobile games zijn op dit moment kut, dat is voornamelijk de reden dat mensen geen mobile games kopen. En als ik bv een goede game dacht te kopen viel die nog steeds tegen, dus het freemium model is een goed model om eerst een game te zien voordat je het gaat kopen maar het nadeel ervan is dat er niet of nauwelijks tripple A kwaliteit op de mobiel is. Maar goed wat niet is, kan altijd nog komen.

  • Edwins1984

    Als ik mobiel iets aan wil schaffen (zo goed als nooit), koop ik een betaalde App.
    Die gratis crap met opdringerige banners, pushend tot aankoop etc. vind ik zelf storend.
    Daarom Freemium games = instant skip voor mij persoonlijk

  • Sylmaron

    De Sorcery! games vind ik persoonlijk erg leuk. Werken goed binnen de beperking van mobile games, dat je namelijk geen hardware controls hebt.

  • Ramon Zwiggelaar

    Gaaf item! Mooi dat jullie iemand van buiten af er bij hebben betrokken!
    Ik vond mario echt een tof spel, en het mooiste er aan was dat je 1 malig iets betaalde en je hebt een volledige game. Download zelden mobile games omdat ik het vreselijk vind dat zoveel games niet compleet zijn en je moet bij betalen in app aankopen. Wel heb ik ook rollercoaster tycoon 2 gekocht wat 6 euro was. En ook daarbij was het weer mooi dat het meteen een volledige game was.

    Wat ik zag in de comments bij het mario spel was dat mensen zich vooral stoorden aan dat je 3 gratis levels had en daarna moest betalen

  • roeland

    Ik betaal graag voor mobile games, maar dan moet het wel aanvoelen als een compleet product. Lifeline, laracroft en hitman go, Framed.. ik heb er een aantal op mn mobiel staan waar ik prima plezier uit heb gehaald en nog steeds doe.

    In mijn ogen is het zo dat de hele appstore en google playstore vol staan met schijt, goedkope troep en nog erger, ontelbaar veel klonen van deze zelfde schijt en troep…

    Het is lastig om iemand iets van waarde te verkopen als je winkel letterlijk een vuilnisbelt is.. vandaar dat die paar goeie games ook dalen in ‘waarde’. Als je tussen al die crap staat zal jouw game vast ook niet veel voorstellen..

    Topitem trouwens!

  • Desta

    de reden ik niet moeilijk doen voor een game op de pc of console die tussen de 30 tot 60 euro kostten en tegelijkertijd niet een tientje wil neer leggen voor een mobile game, heeft meerdere redenen:

    1.De meeste mobile games speel ik snel onderweg in de tram/bus, soms op werk tijdens mijn pauze maar een console game daar kan ik makkelijk een speelsessie van een paar uur in stoppen.

    2.Mobile games hebben bijna nooit een demo/beta dus je kan eigenlijk alleen een idee krijgen van wat je gaat kopen als je reviews of video’s bekijkt, in tegenstelling tot console & pc games met talloze beta’s en demo’s.

    3.Op de pc koop ik vaak games via websites waar je gamekeys kan kopen wat soms heel veel kan schelen, nu ga ik geen reclame maken maar 1 van de grootste websites hierin verkoopt The Witcher 3 voor €23, sorry maar dat vind ik echt een absurde prijsvergelijking Super Mario Run voor je telefoon €10 of The Witcher 3 op de PC voor een tientje meer.

    4.afhankelijk van de games die je bekijkt zijn mobile games (vaak, niet altijd) van begin tot eind hetzelfde misschien andere maps of andere chars maar the gameplay is vaak 1 concept (angry birds – vogels schieten, candy crush – blokjes schuiven, Super Mario run – springen), maar (veel, niet alle ) console games hebben meerdere aspecten (the witcher 3 – talent tree bouwen + vechten + gwent + paard rijden + je eigen vineyard onderhouden, GTA 5 – racen + schietencompetities + huizen, boten en auto’s kopen + heists + minigames)

    alleen omdat een Mario game uitkomt betekent dat niet dat we het gewoon moeten accepteren dat het 10 euro kost, paar jaar geleden heb ik Rayman Run gekocht, niet zo sterke naam als Mario maar nog steeds een bekende franchise en die game kostte toen 2,99 wat ik gewoon een goede prijs vind voor mobile games

    • Ranesh Vai

      Die Rayman Run-games zijn beter dan Mario Run. Veel gevarieerder. En de enige keer dat je echt iets hoeft te kopen is wanneer je niet goed genoeg bent om een level met genoeg munten te spelen. Maar dit zie ik meer als betalen om te cheaten.

  • Ik ben helemaal klaar met mobile games waar je telkens goodies moet kopen. Eenmalig betalen, al dan niet om de advertenties af te kopen, vind ik prima. Ook al weet ik dat ik waarschijnlijk de uitzondering ben.

    En mijn complimenten voor deze premium discussie. De toegevoegde waarde van een externe expert is enorm en tilt het niveau van het gesprek meteen een stuk hoger. Hoe erg ik de meningen van de Gamekings ook kan waarderen, je kunt nou eenmaal niet over alle onderwerpen wat zinnigs zeggen en dit vind ik een hele fijne mix. Hopelijk zetten jullie dit idee door in toekomstige items!

  • Nephilim1977

    Ik game eigenlijk niet op m’n telefoon. Ik vind puur touchscreen bediening bij de meeste games ook niet goed genoeg werken.
    Echter als ik apps in z’n algemeenheid bekijk, ben ik zeer zeker bereid om premium iets aan te schaffen. MITS er een Demo of Lite versie is om het te kunnen testen.Als ik de app dan dusdanig handig vind/vaak gebruik om de aankoop van een full version te rechtvaardigen om reclames weg te kunnen krijgen prima.

  • Dark Descent

    Nee. Punt. Er is nul diepgang, uitdaging en kwaliteit in die games en microtransacties begin ik bij dit soort titels niet aan vanwege die eerder genoemde diepgang. Verder heb ik persoonlijk helemaal niks met touch controls. Ik mis de feedback. Dit is de reden waarom ik de switch een veel interessanter platform vind.

  • mrtweakbox

    De ironie dat dit een premium item is 😀

    • Harry

      Premium. Willen we daar überhaupt wel voor betalen? 🙂

  • Bloempjes

    Toen ik net een smartphone had gekocht ben ik gretig een handjevol games gaan downloaden maar nu speel ik nauwelijks mobiele games. Als ik zo af en toe games als Flappy Bird, Angry Birds en Candy Crush voorbij zie komen heb ik ook niet het gevoel veel te missen, voor iets als Hearthstone is mijn telefoon dan weer te oud. Jammer genoeg kom ik steeds vaker ports van mobiele games op Steam tegen en zo heb ik er net een paar in de nieuwe Humble Bundle gehad. Om op dat punt verder te borduren denk ik dat Steam er de komende jaren ook niet beter op gaat worden met hun app store filosofie.

    Als ik een goede game op mobiel tegen zou komen zou ik er best voor willen betalen maar dat moment moet nog komen. Ik associeer mobiele games met onprettige zaken zoals reizen, pauze op het werk en op de wc tijd weg schijten. Mobiele games nemen mij als speler ook niet serieus door mij op allerlei manieren te manipuleren en mij als iemand met down syndroom te behandelen.

  • Ranesh Vai

    Zeer interessant item. Goed om eens iemand anders aan te horen. Mag van mij veel vaker gebeuren. In dit geval had Emiel zelf ook wel het nodige kunnen vertellen, maar vaak genoeg hebben jullie het over zaken waarmee jullie geen first hand ervaring hebben.

  • Laurens!-_-!

    Relaxed en tof item. Goed punten aangehaald en dan inbreng en kijk er op. En wanneer er een fout wordt gemaakt zelfcorrectie, top man. Ook de inbreng van een gast bij een item als deze, top.

    Dat item wat je toen rond Deus Ex deed JJ, over bionische armen e.d. was/is ook heel tof. Zulk soort items mogen best wat vaker in het jaar indien de mogelijkheid er toe is. ‘Gaming & The Real World’ zeg maar.

    Misschien voor een volgend item ook wel interessant om is te kijken naar, nieuwe technieken in VR en AR en de overlapping? In combinatie met de bijbehorende gaming gear. Zo als men nu druk bezig is met handschoenen, vesten, loopplatformen, VR Arcade machines, Neus apparaten (Bv. Nosulus Rift), VR/AR Parken en meer.
    Overigens heeft dit niet alleen betrekking op VR/AR, aangezien een aantal ook zonder goed te gebruiken is.

  • ramonddevrede

    geweldig artikel…. ben blij dat ik premium lid ben.

  • Mr BIG J 078

    Podcast! ?

  • Jochem Boom

    Ik speel sowieso geen games op mobile, dus heb niet te maken met die overweging. Misschien ligt de wil en mogelijkheid om te betalen ook wel in de doelgroep op mobiel? Ik kan me voorstellen dat de mobiele gamer tot de internetgeneratie behoort en dus relatief jong is. Die doelgroep heeft simpelweg nog niet al teveel centen te makken.

  • ik speel alleen wordfeud op m’n telefoon en heb die ‘game’ uiteindelijk ook aangeschaft omdat ik de advertentie’s beu was. Touchscreen zuigt voor de games die ik in dat kleine scherm formaat wil spelen, liever een d-pad, gehackte psp om een zooi emulators en roms op te knallen.

  • Puk Plet

    Betalen voor de game niet, wel ingame.
    Dat loopt wel goed bij veel games. Pay to win is altijd erg verleidelijk.

  • Donstil

    Ik vind het aanschaffen van onderdelen binnen fremium games eigenlijk helemaal geen probleem. Ik vergelijk het altijd maar met Console games.

    Console games met 50 uur gameplay kosten 60,-. Fremium games met 50 uur gameplay kosten “een paar”x4,95 ingame aankopen. Prima deal als je het mij vraagt.

  • Ray NL

    Nope. Sterker nog, gratis speel ik ze ook niet. Ik heb er in mijn hele leven maar 3 leuk gevonden. Infinity Blade 1, 2 en 3. En zelfs die vond ik allemaal niet geniaal ofzo. Ik heb ze dan ook allemaal gratis in tijdelijke aanbiedingen gehaald destijds.

  • Rick James Sanchez

    Ik speel zelden op mobile maar de meeste games heb ik gekocht. Ik heb liever kwaliteit en dat ik weet waaraan ik toe ben voordat ik veel tijd in een game stop. Gratis games hebben vaak een giftige manier om je te stimuleren om te betalen (niet allemaal natuurlijk).

  • Reill

    Ik speel gewoon geen mobile games. Herdjie slaat de spijker op zijn kop wat betreft discoverability. Ik vind nauwelijks games die ik de moeite waard vind om met een touch screen te spelen – de meeste ervaringen zijn gewoon minder dan games met een toetsenbord & muis of controller en veel van die succesvolle games kun je ook op bijvoorbeeld Steam vinden. Sterker nog: vaak zijn de mobile versies uitgeklede versies ten opzichte van de PC versies. Ik heb de zoektocht naar echt toffe game ervaringen voor on the go alweer een tijd geleden opgegeven.

    Daarentegen gebruik en betaal ik zonder problemen wel andere apps, zoals bijvoorbeeld een podcast app, spotify abbo, of een goede app om videos te casten naar je televisie. Ik ben dus niet te beroerd om te betalen voor apps die ik waardevol vind maar gaming op touchscreen heeft mij dusver gewoon nog niet overgehaald.

    Echter als ik kijk naar de apps waar ik voor betaal dan zijn dat alleen maar premium apps die geld kosten en niet de apps die in-app purchases proberen aan te slijten.

  • Rens Borkent

    De games van 2dboy en de game subterfuge waren het meer dan waard om voor te betalen. speel ze nog steeds helemaal kapot.

  • Wessel

    Ik speel helemaal geen games op m’n telefoon vanwege de touchscreen besturing. Dit blijf ik niet lekker vinden om mee te gamen. Des te ouder ik wordt, des meer ik bereid ben (en de middelen heb) om te betalen voor apps op de telefoon. Wat dat betreft ben ik nog van de oude stempel en betaal ik liever in 1x een bedrag dan dat ik het gevoel heb dat ik wordt uitgeknepen en er telkens om geld wordt gebedeld.

  • TheSjors

    Coole gast en een leuke discussie! Keep it up!

  • int3nz0r

    Dit item: 12 punten.

  • Steven

    Dit was echt een vet item!

Volg gamekings ook op social media Google Plus Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsTVGamekings LivePremiumMerchDiscord